יום שני, 2 ביולי 2012

תקציר: האמת על שֻׁמָּן רָווּי

אני מודע לעובדה שהכתבה שלי - האמת על שֻׁמָּן רָווּי - יכול להעמיס יותר מידי עליכם בכמה חלקים. פה אני אכתוב תקציר קצר וקולע שיסביר את הכתבה המלאה.

איפה נמצא שומן רווי?
שומן רווי (Saturated Fat) נמצא במזון בטבע (שמן קוקוס ושמן דקלים) ובחיי (בשר) והתזונה של האדם הקדמון, שהסתמך על ציד בשר רזה וחופשי, היה מלא בשומן הזה.

למה שומן רווי?
שומן הוא מקור האנרגיה המרכזי של הגוף. בשומן יש פי 2 קלוריות לגרם מאשר חלבונים ופחמימות. שומן הוא בעצם תא המאחסן אנרגיה זמינה לגוף. פחמימה, כמו הסוכר גלוקוז, הוא מקור אנרגיה אך כשהגוף מסופק ממנו הוא מאחסן אותו בשומן.

קצת היסטוריה
במהלך מלחמת העולם השניה נפסקה ההספקה של שמן קוקוס, שהיה מקובל באותו הזמן בארה"ב, עקב כבישת הפיליפינים ואיים באוקיינוס השקט על ידי היפנים. המחסור דחף את התעשיות לספק לצרכן שמן תחליפי.

השמנים שהתעשיות יצרו היה בתהליך הנקרא מימנון (הוספת אטום מימן). תהליך זה לוקח ירק או דגן והופך את השומן הבלתי רווי לשומן רווי. למה? כי שומן רווי יציב יותר, כלומר לא מתחמצן.

לאחר המלחמה התעשיות חששו מאיבוד ההשקעה הענקית בשמנים נחותים ושיגרו תעמולות לציבור הרחב והצליחו בדיעבד להסיט את הציבור לדחות את שמן הקוקוס לטובת שמנים אחרים.

על מנת להסיט את הציבור היה צורך בהוכחות מדעיות שיתרמו לתעמולה, ולכך גויסו רופאים ואנשי מקצוע שבקלות נכנסו לכיס של התעשיות הגדולות, והם יצרו את ההשערה הליפידית (היפותזה ליפידי).

ההשערה אומרת:
צריכת שומן רווי מעלה את הכולסטרול בדם,
מה שמעלה את סכנת מחלות הלב.

ההשערה נבדקה שוב ושוב למשך תקופות ארוכות והיא בעצם כבר נהפכה לעובדה מדעית, למרות שאין מחקר אחד המוכיח בבירור ששומן רווי הוא העבריין בכל הקשור לטרשת עורקים ומחלות לב. 

האמת על כולסטרול
כולסטרול חיוני למעטפת התא של רוב התאים בגוף. בעת היווצרות דלקת בכלי הדם או בכל איבר או תא פגוע בגוף, הגוף מסוגל ליצר לבד כולסטרול בכבד ולשלוח אותו ליעדה.

LDL ו-HDL שנחשבו לסוגי כולסטרול הם בעצם חלבונים מסיסים במים שתפקידם להוביל כולסטרול בגוף.

תפקיד LDL (שומן-חלבוני בצפיפות נמוכה) להוציא כולסטרול מהכבד לזרם הדם. לכן, במקרה הזה המדע החליט לתייג אותו כ"כולסטרול הרע". אך בעצם הוא עושה עבודה חשובה.

תפקיד HDL (שומן-חלבוני בצפיפות גבוהה) להחזיר כולסטרול ישן מזרם הדם לכבד. הוא הנחשב ל"טוב" בכל הסיפור כי הוא מעודד את סילוקו של הכולסטרול מזרם הדם. 

אכילת מאכלים משומן רווי מעלה את רמות ה-HDL בגוף [ראה מחקר]

טרשת עורקים ומחלות לב קורות עקב היווצרות דלקות בכלי הדם. 

תפקיד חומצת שומן מסוג אומגה 6 (הנמצא ברמות גבוהות בשמנים צמחיים) היא לעודד תגובה דלקתית. הגוף זקוק לאומגה 6, אבל לא ברמות גבוהות. חומצת שומן מסוג אומגה 3 מעודדת תיקון תאים ומומלץ להעלות את רמתה בדיאטה. הגוף מסוגל ליצור חומצת שומן מסוג אומגה 6 בעצמה, אך לא את האומגה 3.

רדיקלים חופשיים, שהם חלקיקים הפוגעים ללא הבחנה בדופן התא ובאיברוני התא, יכולים לחמצן כולסטרול באזור דלקתי ולעודד התפתחות פלק הגורמת לצימצום נפח כלי הדם ובסוף הדרך למחלות לב.

לסיכום,
רמות גבוהות של כולסטרול בדם הינו אינדיקטור לפעילות תקינה של המערכת. הרצון של הגוף לסגור פינות ובעצם לטפל בפגיעות בתוך הגוף, מעלה את רמות הכולסטרול.

צריכת שמנים מהצומח, כגון קנולה, תירס, ענבים וכו', שהן למעשה משומן בלתי רווי ולרוב מלאות באומגה 6 הינן העבריין ותורמות לתגובות דלקתיות ממושכות.

רדיקלים חופשיים השטים בחופשיות בגוף מחמצנות את הכולסטרול ויוצרות פלק. הפלק הזה לאורך זמן יוצר את הסתימה בכלי הדם המובילה למחלות לב.

מה עושים עכשיו?
משקיעים בשומן רווי, כמו שמן קוקוס המורכב מ-90% שומן רווי ויש לו יתרונות אדירות מעבר לשומן הרווי שבו. כי בכל המאפיות והמסעדות יש שימוש בשמנים נחותים, מומלץ לחפש או לדרוש את המעבר לשמנים בריאים יותר. הביקוש חייב לעלות על מנת לשנות את המערכת, ולשם כך צריך להשכיל ולחנך את הקרובים אליכם על האמת.

לקחת אחראיות, היא תוביל אותכם למקום נפלא!

בכתבה המלאה (קישור בתחילת הכתבה הזאת) ניתן למצוא הסברים מעמיקים יותר וקישורים למחקרים ואתרים שמהם שאבתי את הידע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה