יום שני, 14 במאי 2012

נזקי הסוכר

נושא הסוכר הוא כל כך חשוב, וזאת מפני שהידע הציבורי נשחק נורא על ידי התקשורת ונורמות התרבות המערבית, לכן אני מקדיש לכם גירסה פשוטה להבנה ובהמשך מידע מעמיק במושגים מסוימים.


תפקודינו והתנהגותינו קשורים לא רק לתפיסת המציאות, אלא לרמות החשיפה שלנו לתרכובות וכימיקלים שאנו שואפים, באים במגע איתם וכמובן האוכל שנכנס לפה. הכל מתחיל בהחלטה, בין אם היא מודעת ומבוססת על ידע לבין חסרת מודעות שמבוססת על בורות, לכולנו חופש תנועה ובחירה על פי חוקי היקום. הביס שנגרס בשיניים ואז נבלע עושה את דרכו לקיבה. כבר דנו על מערכת העצבים האנטרית והמוח השני, ובכך יודעים אתם שהקיבה אחראית לתחומה והמוח לתחומו (עוד ניגש לחלק הזה בעתיד, אני מבטיח!). אותו מזון בשרי, חלבי, או מן הצומח מורכב מטריליוני תרכובות, כך שסוכר היא תרכובת, שומן היא תרכובת וחלבון היא תרכובת... רק נמצאים מבחר רב של סוגים שונים מאותה שלושה קטגוריות שמרכיבות את התזונה העשירה שלנו. מערכת העיכול מגששת לה ובעזרת אינזימים מסוגלת להבחין בין הסוגים ולטפל בכל סוג של סוכר באופן שתעזור לספיגתה החלקה ביותר לתוך זרם הדם כדי שכל תא ותא יקבל את תזונתו. הרי, תזונה נכונה היא האחראיות שלך לספק לכל תא ותא את כמות המינירלים, הויטמנים, השומנים והחלבונים כדי שכל תא ותא ימלא את תפקידו. איך חשבת שתוכל להיות ערני לאורך כל היום אם אבני הבניין שלך (התאים) גוועים ברעב! אגב, במצבים של רעב הגוף שואב את מה שהוא זקוק לו מהעצמות והרקמות על מנת לשרת אותך. מה לעשות, אתה בוחר לעבוד או לרוץ על בטן ריקה. החולשה והמחלות באות לבדן, אחרי לחץ ממושך מצידך. לכן, התרופה היעילה ביותר והמוכחת ביותר היא הספקת תזונה נכונה לכל מערכות גופך.

רציתי למקד אותכם דווקא במידע שניתן לקחת אותו איתכם הלאה, והנה הנושא המעניין בכל הקשור לסוכר.

ישנו היום מאבק בציבור בארה"ב לשנות את התפיסה של הציבור בכל הקשור לסוכר. על פי מחקרים מודרנים ואף מידע שנמצא ברשות הציבור המדעי כבר מאה שנה, הסוכר הוא רעל ולו תכונות בגוף כמו אלכוהול (שהוא סוג של סוכר אם לא ידעתם) ויוצר תגובה במוח כמו הרואין.
מולקולה של סוכרוז. מימין פרוקטוז ומשמאל גלוקוז

סוכר השולחן, אותו אתם רואים בצורתו הקריסטאלית (כלומר תרכובות של סוכרוז המחוברות בשרשראות למיליוני תרכובות דומות), מורכבת שווה בשווה משני סוגי סוכר ידועים לכל תזונאי - גלוקוז ופרוקטוז(ה). גלוקוז הוא סוכר ידידותי וידוע כסוכר החיים שכל תא בגוף האנושי וכל חיה בטבע (וגם הצמחים) משתמשים בה על מנת לספק לה אנרגיה. לעומת זאת פרוקטוז, שהיא סוכר פירות הבא מהפרי, גורמת לתגובה פוגענית באברים בגוף, כשהיא מגיעה בצורתה הקריסטאלית. כלומר, אם אכלתם פרי, למשל תפוח, גופכם כנראה שלא יפגע כלל, וזאת מכיוון שבפרי נמצאים כל המינירלים והויטמינים שתורמים לספיגתה של הסוכר. אך נושא הפרוקטוז איננו מסתיים כאן.

נמצא שמבחינה ביולוגית, הגוף מטפל בסוכר פרוקטוז כמו אתנול, אותו סוכר המופק בתהליך יצירת האלכוהול ולו התכונות היוצרות שיכרות ותחושת ריגוש. הפרזה באלכוהול לתקופה ממושכת נמצא כגורם ישיר למחלת הכבד ואף לקריסתה, אותו מחלת כבד נמצא בילדים אך הם אינם שותים אלכוהול. השוני היחיד בין פרוקטוז לאתנול היא שסוכר הפרי אינו יוצר תחושת ריגוש במוח (באז). אותו מרכז במוח שאחראי לתחושת הגמול באתנול וגם בממכרים אחרים (הרואין) נמצאת פעילה בעת אכילת סוכר פירות.

סוגית הסוכר נוטה אף להסביר את בעית ההשמנה המוכיחה את הצטברות השומנים אצל ילדים קטנים, לא רק מבוגרים. אותה מחלת כבד אצל שותי האלכוהול (הנקראת באנגלית Alcoholic Fatty Liver Disease), ההובחנה אצל ילדים קטנים (הנקראת באנגלית Non-Alcoholic Fatty Liver Disease) נמצא שנובעת מתהליך של המרת הסוכר בגוף לשומן, אך שומן לא בריא מפני שהוא נמצא נצמד לאיברים בכל הגוף. הסוכר הוא מסוכן, והגוף פיתח יכולת הגנה מפני פגיעת הסוכר בתאי הגוף בעת זרימתו החופשית בכלי הדם, בעזרת הורמון הנצמד אליו ומאפשר את ספיגתו לתאים. להורמון קוראים אינסולין. אם זה לא הדהים אותכם, אתם כנראה לא מכירים את מחלת הסֻכֶּרֶת. תארו לעצמכם שהרופאים יודעים שירידה ברמות יכולת הגוף ליצר את ההורמון היא הסיבה למחלה, אך בעצם עליה בצריכת סוכר היא הגורם למחלה ורק אם היו הרופאים מטפלים בשורש הבעיה (שהיא צריכה מוגזמת של סוכר) הלבלב היה מסוגל לקבל זמן מנוחה על מנת להירפא. ראו גם מחלת הצילאק, שבו החולה הומלץ להתרחק מהתרכובת שגורמת תגובה קיצונית וחריפה למערכת העיכול. 

האדם הפשוט אוהב סוכר, מפני שהוא טעים ויוצר הנאה זמנית. אפשר לראות את ארשת פניו של כל ילד וילדה כשהם מקבלים משהו מתוק. הם יאהבו אותך, רק כי מה שנתת להם הוא טעים. אך אני נדהמתי מתגובתם של ילדים כשאני מכין סלט מושקע. מזה מושקע! כשהם רגילים לאוכל קונבנציונאלי ופתאום הם אוכלים סלט אורגני קצוץ קצוץ עם לימון ומה לא... הם מברכים אותך וההרגשה היא טובה.

 הסרטון הבא יסביר לכם מעבר למה שכתבתי פה, אך מפיו של ד"ר רוברט לוסטיך:

סוכר פירות על פיו מתנהג כך שהוא מעמיס 100% מעצמו על הכבד, מה שגורם לעליה בשומן בכבד, יותר התנגדות אינסולין הגורמת לעליה ביצירת האינסולין בלבלב, הגורמת לעליה במשקל, הגורמת לעליה בלחץ דם, הגורמת למחלות לב, הגורמת לחלוקת תאים המובילה לסרטן, הגורמת לשינויים במוח המובילים לשיטיון, וכשהלבלב איננו יכול לעמוד יותר בעומס וליצור אינסולין הדבר מוביל בסופו של דבר לסכרת.

סוכר פירות הוא טוב אך ורק עם הוא משומש באותו הרגע שצרכת אותו, כלומר כשאתה רץ או עושה פעילות גופנית למשך זמן רב. פרוקטוז הוא מקור אנרגיה מהיר, ואם צריכתו בזמן של נייחות ההחלטה מובילה לעליה בשומן בגוף. חשוב להבין שהסוכר, כל סוכר, אם הוא לא משומש בגוף הוא הופך לשומן. ככה זה, הגוף שומר אנרגיה זמינה בצורת שומן. תפקידו של האינסולין להפוך גלוקוז לשומן אם הגלוקוז לא משומש באותו הרגע לצורך הפקת אנרגיה, אך פרוקטוז (סוכר פירות) לא משתמש באינסולין כלל ולכן הכבד סופג 100% ממנו.

מעבר לכל ספק, המדע מוכיח את תגובתו של הגוף לחשיפה גבוהה של סוכר פירות. הסיבה לשימוש הרחב של סוכר פירות במזון מתועש היא בגלל שסוכר החיים, גלוקוז, איננו מפיק את המתיקות שסוכר פירות מספקת. בשנות ה-70 היה שינוי גדול בתעשיות המזון בעת שגילו את הממתיק "סירופ פרוקטוז" מתירס או "סירופ תירס". מצאו שהוא 20% יותר מתוק מסוכר שולחן (סוכרוז) וזול פי שלושה. רק היום, לאחר ניסוי אדיר של התעשיות על האנושות נמצא שזה רעל לכבד. 

אני נפרדתי לשלום מאכילת סוכר ואף הפסקתי לצרוך לחם, ועכשיו אני מסוגל להריח את ריחו המסוים של סוכר. מצאתי שכשאני מוותר לעצמי ואוכל דבר מה עם סוכר אני מצטער על כך, כי הגוף שלי גורם לי לתחושה נוראית מבפנים, שזורם למשך שעה ומלווה איתו היפראקטיביות ואי יכולת לנוח. בבקשה, קחו את הידע ויישמו אותו. תנו אותו לאחרים ותרגישו שהבריאות היא אשליה, מפני שהיא איתכם תמיד, רק אתם מסוגלים להוציא אותה מאיזון.

אם הכתבה פתחה את עינייכם, כתבתי גם את הכתבה הבאה הדנה בסוכר: ממתיק מומלץ וממתיק מזיק
להמשך והעמקה אל תוך נושא הנזק שסוכר עושה קראו את הכתבה שלי - תופעת התנגדות לפטין

 הידע הוא כאן, האחראיות היא שלך!


תוכלו למצוא בקישור הרצאה של שעה וחצי של ד"ר רוברט לוסטיך על נזקי הסוכר.

תוכלו למצוא בקישור כתבה של ד"ר מרקולה בעיניין נזקי סוכר. 

סוכרוז - ויקיפדיה באנגלית (ניתן לדפדף ובצד שמאל לראות דף בעברית, אך באנגלית יש הרבה יותר מידע)

סרטוני הסבר באנגלית בביולוגיה על שימוש בגלוקוז (סוכר החיים) בתהליך יצירת אנרגיה בתא:
גליקוליזה Glycolysis - תהליך יצירת אנרגיה בתא שלב ראשון - Khan Academy Webpage
Krebs / Citric Acid Cycle - תהליך יצירת אנרגיה בתא שלב שני - Khan Academy Webpage
Electron Transport Chain - תהליך יצירת אנרגיה בתא שלב שלישי - Khan Academy Webpage

Insulin Production and Type 1 Diabetes - אנימציה של דרו בארי (מדהים וחינוכי!) - YOUTUBE

Carbs are Killing You! Infograph

קישור ל-תְּנָיַת פְּטוֹר (Disclaimer)

4 תגובות:

  1. היי, לא הצלחתי להבין.
    אתה כותב מצד אחד שסוכר פירות מזיק.
    מצד שני אתה כותב שאכילת פירות אינה מזיקה.
    אתה יכול להסביר בבקשה?

    תודה, תומר

    השבמחק
    תשובות
    1. היי תומר,
      סוכר מזוקק הוא הבעיה.
      זה מפני שהוא נטול חומרים תומכים.
      תהליך זיקוק הסוכר, מפרי ומכל מקור אחר, מפעיל חום על המוצר. חימום גורם להיווצרות רדיקלים חופשיים, אשר מנוטרלים על ידי נוגדי חמצון. אך זה מרוקן את מאגר נוגדי החמצון הקיים במוצר. לכן, סוכר מזוקק נטול נוגדי חמצון.

      מסתבר שהטבע עטף את הסוכר במינרלים, ויטמינים, אינזמי מזון למיניהם ונוגדי חמצון. תהליך החימום מפעיל כוח המשנה את צורתם של אינזמים, ככה שהם מקבלים צורה שאיננה יכולה להשלים או בכלל לבצע את פעולתם הבסיסית. לכך קוראים די-נטור (denatured). אינזים עובד באופן כמו מפתח לבריח. אם המפתח לא בצורה הנכונה, כיצד היא תוכל להפעיל את המנגנון שעליה היא אחראית?

      סוכר פירות, פרוקטוז (Fructose), נצפה רבות פוגע בכבד. אבל לא בדקו במחקרים האלו פרוקטוז נא (RAW). סוכר RAW מגיע עם כל המינרלים, ויטמינים ונוגדי חמצון אשר יגנו עליך בתהליך העיכול ובתהליך המטבוליזם. פרוקטוז מזוקק, כמו High Fructose Corn Syrup, נצפה פוגע בגלל שהוא נטול כל האלמנטים האלו שנותנים לו יציבות במישור הביוכימי.

      צריך להבין, שסוכר רעיל ברמות גבוהות, ולכן הוא נמצא עטוף בכל האלמנטים האלו. זה תבנית והרכב אבולוציוני, זה רק מעשה ידיו של האדם אשר חושפת את תאי גופו לחומר בצורתו הלא טבעית והלא יציבה.

      סוכר מזוקק, ללא האלמנטים התומכים, מוצא את עצמו מושך ושואב מהסביבה את האלמנטים האלו על מנת להשיג איזון ויציבות. כל חומר ביקום מוצא איזון, בדרך אחת או האחרת. אני זוכר שקראתי על כך שלוקח למולקולה אחת של גלוקוז כ-40 אטומי מגנזיום. זה המון אטומי מגנזיום, רק בשביל לעזור למולקולה אחת של גלוקוז לבצע מטבוליזם. אם תתבונן באנשים שצורכים סוכר מזוקק המון זמן לבין אנשים שאינם נוגעים בסוכר כבר מעל שנה, תוכל לראות הבדל עצום בצפיפות עצם שלהם. מאיפה הגוף מוצא סידן ומגנזיום? מהעצמות... לכן בעולם המערבי יש המון שבירות עצם ובעיות שיניים לעומת תרבויות של ציידים ומלקטים (לדוגמא).

      בכל אופן, דבר נוסף הוא עניין התסיסה.
      בגלל שיש לנו חיידקים בתוך התאים וחיידקים מחוץ לתאים, זה הופך אותנו לישות חיידקים לחלוטין. מסתבר שניתן לשלוט על האוכלוסיות באמצעות מזון. סוכר מזוקק הוא מקור מזון זמין באופן מהיר לכל זני החיידקים... להזדמנותיים ולפרוביוטים. השאלה היא, האם אתה מודע לכך שאתה מתסיס את גופך כל פעם שאתה צורך סוכר?

      אני לא אומר שסוכר הוא רע. אני רוצה להדגיש שלסוכר יש מקום בעולמנו, וזה רק עניין של שימושו באופן שמפיק הרמוניה ותהליכים המועילים לגופנו. למשל, תסיסת משקה הקומבוצ'ה. זה בעצם הכנת תה עם המון סוכר מזוקק (עדיף) והכנסת חיידקים באופן מבוקר אשר ניזונים על הסוכר ופולטים מינרלים וויטמינים ההופכים את התה עם הסוכר למשקה אלקסיר.

      סוכר הוא לא רע, אלא רק הדרך שבו אתה בוחר להשתמש בו במסע קיומך.

      מקווה שזה תרם לך,
      יואל

      מחק
  2. נורא מעניין:
    בכל המידע אודות הסוכר שקראתי עד עכשיו, לא ממש הבדילו בין סוכר מזוקק לממתיקים אחרים כמו סילאן או דבש. בכל מקום היה כתוב שלא משנה מה מקור הסוכר. סוכר הוא סוכר הוא סוכר - בין אם זה מדבש, בין אם זה מסילאן, בין אם זה מפירות (לתשומת לבך) ובין אם זה מסוכר מזוקק.
    הנה מקורות:
    מהבלוג של אביב מייזלין ''מעבר לפליאו'', שעוסק בדיאטה קטוגנית ויתרונותיה -
    http://meeverlapaleo.blogspot.co.il/2012/09/blog-post_3.html
    מהבלוג על דיאטת פליאו - ''פליאו דיאט'': http://www.paleodiet.co.il/sugar-is-sugar/

    אחד הדברים הבולטים בדיאטת פליאו, הוא שאסור להפריז עם אכילת פירות (2-3 ביום, תלוי ברמת הפיעלות הגופנית), בגלל שהפירות החקלאיים, בתקופה שלנו, מפוצצים בסוכר.
    אז כפי שאני מבין, אתה לא נגד אכילה מרובה של פירות. אתה אפילו קורה להם ''צמחי מרפא''. אני מבין נכון?
    מעניין לדעת כמה פירות אתה אוכל ביום? כמה אתה ממליץ?
    אני לדוגמה, משחק כמעט כל יום כדורגל במשך שעה (יחף - בשביל הקרקוע :)), וחוץ מזה אני מתאמן פעמיים-שלוש בשבוע באימונים של משקל גוף והרמת משקולות, כך שאני אוכל בערך 2-5 פירות ביום. לרוב לפני האימון, או אחריו. לדעתי זה לא מעט, אבל אני מרגיש צורך בהם.
    ועוד משהו שרציתי לשאול: מה דעתך על דיאטה קטוגנית שלפעמים היא קרניבורית לחלוטין (בלי מזון מהצומח)?

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן כן, סוכר הוא סוכר. אך יש הבדל ענק בין סוכר מזוקק לסוכר נא (RAW). כל דבר נא מגיע עם כל המינרלים וויטמינים המופקים בפרי/ירק המיסעיים בשימושו באופן ביולוגי. כשצורכים סוכר מזוקק, הגוף נאלץ לשאוב ממשאבים הפנימיים על מנת ליישם את המולקולה.

      אני לא קורא לפירות "צמחי מרפא". צמחי מרפא על פי הכתבה שלי בנושא מדובר על תבלינים.
      יש סיבה לכך שאני לא דן ולא מספק לקהל הקוראים את הדיאטה האישית שלי. למידת תזונה בשבילי היא עניין אישי והאדם לא אמור לחקות אנשים אחרים. כל אחד צריך לקשיב לגופו, אשר מספק לו את הסימנים לחוסרי האיזון במערכות גופו. לכן אינני ממליץ על דיאטה ספציפית. האדם בעל פוטנציאל גבוהה, אפילו גבוהה יותר מדיאטה פליאוליטית.

      אם אתה מרגיש צורך באכילת פירות בכמות מסויימת, תמשיך כך. כשתפנה מקום למקור מזון אחר, אתה תראה שתאכל פחות פירות. יתכן ואכילת הפירות היא הדבר הטבעי שלך, ואינך זקוק לרכיבים אחרים.

      בנוגע לדיאטה קטוגנית. אני מודע לכך שהיא אפשרית ושתרבויות רבות עסקו בהכנת מזון קרניבורית ללא תופעות לוואי. כל עוד איכות המזון הוא נקי, עונתי וטרי (ומחיות שסעדו על מקור מזון צמחי, טרי, עונתי ומקומי) הרכב החומרים תהיינה טובה לאדם שיורש את האנרגיה הצמחית מהחיה.

      מחק