יום שלישי, 12 ביוני 2012

יתרונות הַשְׁרָיָת דגנים, קטניות, אגוזים וזרעים

הטבע הרכיב את עצמו כך שהאגוז, דגן וזרע יוכל לשרוד עד שימצא תנאי גדילה הולמים. מנגנון ההגנה של הטבע כולל מעכבי תזונה וחומרים רעילים שניתן להסיר טבעית כשיש מספיק משקעים שיתמכו בו לאחר נביטתו. כשיורד גשם האגוז, דגן וזרע נרטבים ואז הם יכולים לנבוט על מנת להפיק צמח. לכן אנחנו מחקים את הטבע כשאנחנו משרים את האגוזים, הדגנים והזרעים שלנו.

ניתן לצמצם או להיפטר ממעכבי תזונה וחומרים רעילים שנמצאים באגוזים, דגנים וזרעים על ידי השריתם במים. מעכבי תזונה וחומרים רעילים אלו הם אינזימים מעכבים, פיטת (phytate)  או חומצה פיטית (Phytic acid), פוליפנול (polyphenols) וגויטרוגן (Goitrogen). עליהם לא מצאתי ספרות ומידע בעברית.

מה הם אינזימים?
ישנם אינזימים מעכלים, אינזימים מֶטָבּוֹלִים ואינזימי מזון. אינזימים מעכלים עוזרים בפירוק אוכל, אינזימים מטבולים עוזרים לכל תהליך ביולוגי שהגוף עושה ואינזימי מזון באים עם מזון חיי וטרי. יכולתם של האינזימים להצית ואף לזרז תהליכים כימיקלים בגוף היא שמאפשרת לחיים לפעול ברמה שאנו מגדירים חיים. אחרת, בלעדם יקח לתרכובות והכימיקלים בתוך הגוף שנים לשנות צורה שתתאים לשרשרת התהליכים שהגדרנו כ"חיים". אגב, אינזימי מזון הם אינזימים שבאים בפירות, ירקות ועוד שתורמים להטמעת המזון בגוף ולמלא את המלאי האינזימתי. אך חימום מזון לטמפרטורות גבוהות (48°C ומעלה) משנה את מבנה ותכונות האינזימים, כך שיכולתם למלא את תפקידם נפגע [ראה מחקר]. לכן מזון נא וטרי הוא בהחלט בריא יותר (ופסטור הוא תהליך הממית את המזון).

מה הם אינזימים מעכבים?
מעכבי אינזים נוטים לסתום, לעוות ואף לשנות את מבנה ותכונותיו של האתר הפעיל של האינזים. הם יכולים גם להיקשר לאינזים ובכך למנוע את יכולתו להיקשר לתרכובות.

מה הם פיטת (Phytate)?
כל הדגנים מכילים חומצה פיטית בשכבה החיצונית, הסוּבִּין. חומצה פיטית שלא טופלה יכולה להתחבר עם סידן, מגנזיום, נחשת, ברזל ואבץ במערכת העיכול ולחסום את ספיגתם. לכן דיאטה עשירה בדגנים מלאים שלא הותססו עלול להוביל לליקוי רציני של מינירלים ואיבוד עצם. צריכת הסובין אמנם משפרת תחילה את זמן המעבר בקולון אך זה עלול להוביל לתסמונת מעי רגיז ולבעיות אחרות בטווח הארוך.

יתרונות ההשריה
כל הדגנים, אגוזים וזרעים נחשבים זרעי צמח, וכאשר זרע צמח חווה נביטה קורים שינוים שמספקים לצמח הגודל את החומר המזין שהוא צריך. זה כולל פירוק חומצה פיטית, פחמימות מורכבות ומגדיל את זמינותם של מינירלים וויטמינים, אשר מגדיל את הערך התזונתי של הזרע ומשפרת את יכולת עיכולם.

השריה יכולה להגדיל את התכולה של חלק ממרכיבי תַּצְמִיד ויטמין C, B, A ו-E ובאמצעות הפעלת אינזים עָמִילָז, ניתן לפרק פחמימות מורכבות ולשפר את יכולת עיכולם. שיפור יכולת עיכולם של פחמימות הוא יתרון חשוב לעיכול מיטבי משום שזה מפחית את סיכויי תסיסתן של אותן פחמימות מורכבות במעי התורמות לשיגשוגם של חיידקים בלתי רצויים. בכתבה שלי על חשיבות פרוביוטיקה, דנתי על כך שסוכר מזוקק הוא מזונם של חיידקים פתולוגים. נמצא שחיידק לַקְטוֹבָּסִילוּס מזן מסוים מסוגל לנטרל חומצה פיטית, ככה שצריכת חיידקים פרוביוטים מסוימים מעודדים ספיגת מרכיבים תזונתיים. ניתן אף ללמוד יותר בכתבה שלי - בריאות המעיים: פְּרוֹבִיוֹטִיקָה

נמצא שהשריה בלבד לפעמים איננה מספיקה ומומלץ לשלבה עם בישול קל. ההשריה עצמה נפטרת מרוב החומצה הפיטית אך בישול קל לאחר ההשריה מעודד שיפור ביכולת עיכולם ונפטר מרעלנים טבעיים של הצמח שעוד מתקיימים לאחר ההשריה.

זרעים בהשריה מסוגלים בקלות לספוג כימיקלים שנמצאים במים או מהמיכל, ולפעמים כימיקלים אלו יותר מדאיגים מאשר חומצה פיטית והרעלנים שבזרע. לכן, מומלץ להשתמש במיכל זכוכית ומים מסוננים ונקיים [ראה נזקי פלואוריד]. בגלל שאינזימי פיטז בצמח (המפרקים את הפיטת בזרע) נוטים לפעול ברמות pH מעט חומצתי ובטמפרטורה חמה, יתכן ששימוש במים חמים והגברת החומציות בעזרת מיץ לימון תזרז את תהליך ההשריה.

מה להשרות וכמה זמן
כל סוגי הדגנים, קטניות, אגוזים וזרעים. 
כמות זמן ההשריה משתנה בין סוגים שונים ולרוב לוקח לאגוזים זמן קצר לעומת דגנים, קטניות וזרעים. ההשריה האופטמיאלית נעה בין 7 שעות מינימום ל-24 שעות. את המים העכורים זורקים ולפעמים כדאי להחליף מים בתהליך ההשריה. אם אינכם בטוחים כמה זמן להשאיר, מוטב שתשאירו בהשריה עד הופעת סימני נביטה. יש כאלה שמוסיפים מלח (מומלץ מלח ים) לזרז את התהליך. 

כמות המים להשריה צריכה להיות כפולה מכמות המזון ששמתם. לאחר ההשריה מומלץ לשטוף על מנת להסיר מעכבי אינזימים וכן מומלץ להחליף מים פעמים-שלוש לאורך תהליך ההשריה.

הנה טבלה של זמני השריה ונביטה [באתר הזה]

דבר נוסף. הכתבה שלי - הבעייתיות בדגנים - חושפת לכם על נזקיה של חלבון אחסון "פרולמין" הנמצא בכל הדגנים, המעודדת תגובה דלקתית המובילה למעי דולף. בנוסף, יש גם חלבון "לקטין" החוסם פעילות של חלבון פרוטאז (Protease) האחראי לפירוק חלבונים. אפשר ללמוד עוד בכתבה, ואני ממליץ אף לקרוא את הכתבה - על חַיְדַּקִים, דִיסְבָּיוֹזִיס ומְעִי דּוֹלֵף - על מנת ללמוד על חשיבותם של חיידקים פרוביוטים היכולים לפרק חלבונים ולנטרל רעלנים.

החשיבות בבחירה אורגנית
המצב הקיים כיום הוא שתת-תזונה בכם מתחילה מתת-תזונה במזון שאתם צורכים. בכתבה שלי על המחזוריות האורגנית, הסברתי שיש קשר הדוק בין תזונתו של הצמח ממאגר המינירלים באדמה לבין תזונתו של החיה. הרעיון הוא שהטיפול באדמה במחזוריות האורגנית מיצרת אדמה פוריה המכילה מינירלים חיוניים, אשר מחזקים את מערכות ההגנה התת-אטומיות שלנו. להבדיל, המחזוריות הקונבנציונאלית איננה דואגת לחדש את מאגרי התזונה של הצמחים. בכתבה תוכלו אף ללמוד על המהפכה החומה, שהראתה תוצאות חיוביות בשטח (הפיכת מדבר לשטח צמחי תוך שנים ספורות).

נורמת ההשריה שלי
אני דואג כל יומיים להשרות אגוזים וזרעים לפי בחירתי. הבחירה שלי לרוב מסתכמת סביב האגוזים והזרעים הבאים:
שקדים, אגוזי מלך, אגוזי ברזיל, זרעי חמנייה וזרעי דלעת.
כמובן שניתן לשים זרעים אחרים, אבל אני החלטתי להסתפק עם אלה וזה בסדר גמור בשבילי. אני מתחיל להשרות אותם ממש לפני שאני נכנס למיטה לישון, ככה שבבוקר תהיה לי אספקה טריה שישבה במים לפחות 8 שעות. בבוקר שופך את המים העכורים, שוטף את האגוזים והזרעים ומחזיר אותם לקערה. אני שוב ממלא את הקערה במים ומנשנש למשך היום. אני מחזיר אותם למים נקיים, כי אחרת הם יתחילו להתרקב. זכרו, נתתם להם תנאי נביטה אז הם השתנו לזרע חיי הזקוק לתנאים עיקביים על מנת לשמור על טריותם.

    

לסיכום, ההשריה היא כלי שחשוב להטמיע בחיינו אם אנו אוכלים ממזונות אלו. הרעיון במזון הוא הזנת הגוף על מנת שיוכל לבצע את כל המטלות שבהן אנו חושקים. המעכבי אינזים, חומצה פיטית וכל רעלן או משבש אחר פוגעים ביכולת המערכת לקבל את חומרי הבניין שמתחזקים את האיברים והבריאות הכללית שלנו. לכן, עדיף לחנך את עצמכם להרגלי אכילה שיספקו לכם הנאה בריאותית, וכמובן להוות דוגמא אישית לדור הבא. אני אישית משרה מספיק אגוזים (מלך, ברזיל, דלעת, חמנייה ועוד) כל לילה ונהנה מאספקה לכל אורך היום.

האחראיות שלך, לבריאות!


29 תגובות:

  1. היי יואל, ניסיתי מספר פעמים להשרות וחלק מהזרעים/ אגוזים כמו קשיו וגרעיני דלעת מאבדים בהשריה את הקריספיות שלהם וכך גם נפגם הטעם. יש משהו לעשות בעיניין או שזה חלק מהסיפור?

    השבמחק
    תשובות
    1. זה חלק מהסיפור. אפשר ליבש את הזרעים לאחר ההשריה, ואז הם קשים וקריספיים כמו לפני ההשריה.

      מחק
  2. תודה יואל!! מאוד מעניין ומחכים!!

    השבמחק
  3. אהלן יואל,
    האם מומלץ לדעתך להשרות במים חמים? והאם כדאי להוסיך לימון/ /חומץ למי ההשרייה?

    תודה רבה :)

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום עידית,
      כל בעליי החיים, כולל צמחים, משגשגים בתנאים מסוימים. מים חמים יספקו גירויי לזרע, כך שהוא יחשוב שמסביבו ימשג להיות חמים. זה מרמה את הזרע לחשוב שכבר העונה בה יש מספיק מים ואפילו מספיק אור שמש לחמם את הקרקע. תנאים כאלה מזרזים את נביטתו.

      אני לפעמים מוסיף לימון או חומץ למי ההשרייה. אני מעדיף להוסיף מלח ים. בשניי המקרים הוספת המינרלים תתן לזרע תנאים לזירוז הנביטה.

      מחק
  4. תודה רבה יואל !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    אני לומדת הרבה מהקריאה בבלוג שלך!!
    יש לך המון ידע חשוב ומחכים.
    תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מאושר שהמאמץ ששמתי בבלוג מוביל לקידמה בחייך. :)

      מחק
  5. יואל, קודם כל הבלוג מושקע ומלא במידע מעניין
    דבר שני, קראתי שלא צריך להשרות פיסטוקים ומקדמיה, כנראה כי אין בהם מעכבי אנזימים, האם ידוע לך על זה משהו?

    השבמחק
    תשובות
    1. אהלן לירון, אני שמח שמצאת את הבלוג ומצאת בו עניין.
      אני לא יודע היכן קראת על כך, אך מניסיון אישי לא צריך להשרות מקדמיה ופיסוטוק.
      כל פעם שאני משרה מקדמיה, האגוז לא סופח מים, אלא מתחיל להישבר ולהתמוסס במים.
      בדבר פיסטוק, אני מאוד נהנה להשרות פיסטוקים. זה מרכך אותם ונותן להם מרקם של שמנת. בנוסף, כשמשרים את הפיסטוק עם הקליפה, קורה דבר שהקליפה נהיית מאוד רכה וניתן לשלוק את הפיסטוק בקלילות.

      מחק
  6. היי יואל, אני שמח לבשר לך, כי לאור המידע והחכמה שצברתי ממך גם אני התחלתי להשרות אגוזים וזרעים מדי לילה, כדי שיהוו לי ארוחת בוקר (ביחד עם יוגורט טבעי ושמן). אני חייב לציין אבל, כי ראיתי כמה תופעות מוזרות בנוגע להשריית אגוזים. אני לוקח כלי זכוכית ושם בו כמה חופנים משלל אגוזים שונים. היום השריתי אגוז קשיו אחד (קניתי שקית של אגוזי מלך, אבל איכשהו התערבב בה קשיו אחד מסכן). בקיצור, כשקמתי, הקשיו נהיה סגול וזרקתי אותו. השאלה היא, למה זה? והאם בפעם הבאה שאני אשרה הרבה קשיו, גם הם יהיו סגולים? ויש לי גם שאלה לגבי אגוזי ברזיל - השריתי אותם כבר הרבה פעמים אבל לא ממש ראיתי סימני נביטה.. אין לו? כי לרוב זה יוצא שמשך זמן כל ההשריה סה''כ היא 8 שעות.
    מחר אני טס, ואני מתכוון לקחת איתי בשקית פיסטוקים ומקדמיה, שאותם לא צריך להשרות כפי שכתבת בתגובה למעלה, אז זה בסדר, כן?
    תודה, ומה זה מצטער על התגובה החופרת והארוכה.... :) ותמשיך לעדכן את הבלוג! כבר המלצתי עליו להרבה אנשים אבל הוא לא מתעדכן הרבה....

    השבמחק
    תשובות
    1. אהלן הסקרן (זה שימך האמיתי?)

      מאוד שמחתי לשמוע על כך שהכתבות שלי מעלות ערנות ומודעות בך לגבי מאכלים רבים וכיצד להתנהג כלפם בתבונה למען הגברת התזונה.

      אגוזי הקשיו אכן נצבעים בסגול כשהם מושרים יותר מידי זמן. בחקר קצרצר מצאתי שרוב אגוזי הקשיו שאנשים קונים הם לא אגוזים נאים כלל, אלא עברו תהליך חימום בשמן על מנת לפצח את הקליפה הרעילה. מקור אחד אומר שצבעו של מיץ האגוז הוא סגול, וכשמשרים אותו מעל 6 שעות, המיץ מגיח החוצה.

      אישית, מצאתי שאני יכול להשרות קשיו למשך שעתיים מינימום ולהנות מאגוז רך וקרמי.

      בדבר אגוזי ברזיל, הם לא סופחים מים כמו אגוזים אחרים. אני השרתי אוגזי ברזיל מעל 24 שעות והם בקושי ספחו מים, וכבר התחילו להתפורר במים. יתכן והשרייתם לא נחוצה, אך עדיף להשאיר אותם לכמה שעות, על מנת להיפטר ממה שאפשר מהחומרים הרעילים.

      בדבר שקית הפיסטוקים והמקדמיה, תהנה מהם כפי שהם. אחוז החומרים הרעילים מאוד קטן בהם, אז אין דאגה...!

      בנוגע לתדירות הכתבות.
      אני כותב בזמני הפנוי ואינני מקבל שום תמורה לכתבות.
      אם היה לי הכנסה מכתיבת כתבות, הייתי יכול להפצח לכולם את הראש עם הידע שצברתי. אך כרגע, זה מה שיש.

      תהנה מהטיסה!
      יואל

      מחק
    2. תודה רבה על התשובה המהירה! שכחתי שריציתי לשאול אותך עוד משהו - אתה לא חושב שיותר מחופן אחד של אגוזים כל יום (מושרים) זה יותר מדי אומגה 6?
      בנוגע לשאר, אז אתה אומר שפיסטוקים ומקדמיה לא נחוץ להשרות, ומסתבר שיתכן שגם השריית אגוז הברזיל לא נחוצה, ואת הקשיו עדיף בכלל לא לקנות כי הוא עבר חימום בשמן... אז מה נשאר חחח? כי גם אגוזי המלך לא סופחים מים לפי נסיוני, אז גם אותם לא נחוץ אוליי?

      ולגבי מה שכתבת בסוף, אתה אמנם לא מקבל תמורה על כתיבתך, אבל קהל רחב כן מקבל :) ולדעתי, התרומה שאתה מקבל היא הידיעה כי אתה גורם להרבה אנשים לשנות את חייהם לטובה, ותאמין לי, אין תרומה יותר ''שווה''. גם משה רבנו לא קיבל תרומה, אלא שהוא אפילו בסוף קיבל עונש, אבל למרות זאת שינה את חיי כל העולם :)

      ולא, לא קוראים לי הסקרן, פשוט אני מעדיף להיות אנונימי אבל אין לך כאן פונקציה להשיב כאנונימי

      מחק
    3. אני אישית לא אוכל אגוזים כל יום, ובתקופה האחרונה (של כחודשיים) בקושי אכלתי אגוזים... אני צמצמתי את חופן שלי לזרעי חמנייה ודלעת. כמות האומגה 3 ו-6 באגוזים אמור להיות באיזון, כך שלא תקבל יותר מידי אומגה 6. ובדבר חומצות השומן הללו, אומגה 6 ארקדונית הודגמה כחומצה הפותרת דלקות כמו אומגה 3. הכל אופן, כמות חומצות השומן באגוזים בה בהרכב טוב, המכיל שומן רווי. מקדומיה מכילה כמות גבוהה של שומן רווי, חומצת שומן שאני מתמקד בה יותר. ישנם אנשים שצריכים לצרוך אומגה 3 לטווח זמן מה, בשל חוסר האיזון שהם יצרו מהדיאטה הגבוהה במאכלים שהוטגנו בשמנים הגבוהים בחומצות שומן בלתי רוויות. אישית אני לא סובל ממחסור או חוסר איזון, אז צמצמתי את צריכתי ואני מתמקד בשומן רווי וחד-בלתי-רווי (כמו שמן זית).

      מניסיוני האישי, אגוזי המלך סופחים נהדר והם נהיים טעימים וקלים ללעוס ולבלוע לאחר ההשריה. תבחן את האופציה לאכול זרעי חמנייה ודלעת. אלו אינם צריכים השריה ארוכה על מנת להנביטם, וניתן אפילו להפוך אותם לחלב בעזרת בלנדר ובד כותנה להפרדת החלב.

      תודה על מילותיך. הם נגעו בליבי. אכן זהו התמורה הגבוהה שאני מקבל, ואני שמח שאתה מזכיר לי. המשכתי לכתוב ולכתוב בגלל שראיתי כמה המידע השופע באנגלית איננו בר השגה לקהל העברי, ולכן התחלתי לפרסם את מחקרי באופן מסודר ומושכל לכל אחיי ואחיותי באהבה נצחית.

      בכל אופן. בקרוב הכל ישתנה לטובה ויהיה לי מספיק זמן לעצב אתר חדש ולפרסם את הידע החסר שהצטבר בשכלי.

      בנוגע לאנונימיות. אני רואה בכך חוסר פתיחות וזה נותן לי תחושה של חוסר אמון ובטיחות. אני מבין שזה יכול לבוא ממקום מאוד אישי ורגיש. אם הנך רוצה להיפתח אלי יותר בהמשך, אנא שלח לי בהודעה פרטית, למייל שלי, את כתובת המייל שלך ונוכל לדבר שם. בכל אופן, אני מאוד מאוד (!) שמח שאתה מנצל את הפונקצית פה להשארת תגובה בכתבה, כי שאלותיך טובות ועוזרות לאחרים. המשך כך וברכותיי!

      יואל ג'קובסון

      מחק
    4. היי יואל, זה אני. רק עכשיו חזרתי ולא היה לי זמן לענות....
      איפה ניתן למצא את כתובת האימייל שלך שאני אכתוב לך?

      מחק
    5. אתה יכול לעבור לדף "צרו קשר" בראש הבלוג מתחת ללוגו. שם תוכל להשאיר לי את האימייל שלך ואני אשלח לך מכתב.

      מחק
  7. האם טחינה עוזרת גם להקטין את מס' הרעלנים?
    לדוגמה, יש הרבה ''ממרחים'' על בסיס אגוזים בחנויות טבע כמו ''ממרח שקדים''. האם טחינת השקדים עוזרת להקטין את הרעלנים? או שבכל זאת חובה להשרות אותם?
    אותו דבר לגבי טחינה (המאכל) - האם צריך להשרות את גרירי השומשום, או שמספיק רק לטחון אותם וכך להקטין את מס' הרעלנים?
    אני שואל את זה בגלל שאני מאוד אוהב טחינה (המאכל), וטחינה מונבטת מלאה עולה פי 3 או 4 מטחינה מלאה לא מונבטת.
    ויש לי עוד שאלה. מוזרה:
    אפשר להשרות אגוז קוקוס? סתם מעניין.
    חוץ מזה, עד כמה אחוז הרעלנים בקוקוס באמת משמעותי?
    אותה שאלה תקפה גם לקקאו (שהוא בעצם ''פול''), האם מס' הרעלנים שיש באבקת קקאו באמת משמעותי?

    ושאלה אחרונה אחרונה :)
    האם חייבים להשרות את האגוז (או הזרע) בשלמותו? כלומר, האם ניתן גם להשרות ''קמחים'' של אגוזים (כמו קמח שקדים) או סתם אגוזים טחונים וכך גם להקטין את כמות הרעלנים?

    מקווה שהבנת את השאלות, ותודה רבה!

    השבמחק
    תשובות
    1. הבנתי את השאלות.

      אי אפשר להשרות קמחים. ברגע שהזרע נפגע, יכולתו למלא את יעודו פוחת.
      כל זרע, דגן וכו' שטוחנים בעצם פוגע בסובין. הסובין מאוד רגיש לחמצן והוא עובר תהליך חימצון בזריזות, כך שהסרת הסובין מהדגן או הזרע תגרום לצניחה בכמות המנרלים והויטמנים באופן זריז. טחינת האגוז, זרע או דגן חושפת את כל הזרע, לפני שהוא יכל לנבוט, לחמצן הפוגע במבנה שלו.

      ההבדל בין טיחנה שהנביטו לטחינה שלא הנביטו היא בעצם התבונה שאבותינו ניהלו את חייהם. ההנבטה מסירה את הרעלנים אך באותו הזמן הזרע נהיה חיי. החיים בתוך הזרע מתבטא בעליה דרמתית באינזמים. אלו אנזימים המשתמשים בתכולה בתוך הזרע ובתכולה בסובין, על מנת לזרז את צמיחת הזרע בשלביו הראשונים בחיים. השלב המשמעותי ביותר של הזרע הוא יצירת הנבט, תהליך שקורה מאוד מהר על מנת להשחיל את השורש באדמה ולקרקע את הנבט, על מנת שהנבט יקשר למקור תזונה מתחדשת ואינסופית (האדמה). החומרים שבתוך הזרע נועדו לאפשר לזרע מספיק אנרגיה וחומרי בניין על מנת לאגון במרחב האדמתי באופן המהיר ביותר.

      לא שמעתי אף פעם על השריית אגוז קוקוס. הבשר שבפנים אינו מצויד במנגנון נביטה. יתכן וחלק אחר בעץ הקוקוס דואג להרבייתו.
      אינני יודע עם מספר הרעלנים באבקת קקאו משמעותית. תעשה חיפוש וחקר אל תוך הנושא.

      בכל אופן, על מנת השרות ולהנביט זרעים הם חייבים להיות בשלמותם, אחרת הזרע לא ינבט. הטבע מודע לסביבתו וגם מודע למצבו ויכולתו למלא את יעודו.

      מחק
    2. אז מה שאתה אומר זה שכל ה''קמחים'' של עושים בהם שימוש בדיאטת פליאו (קמח קוקוס, קמח שקדים, קמח טפיוקה, קמח פשתן...), אין בהם שום תועלת, ולהיפך, הם גם מזיקים בגלל שהם מחומצנים?

      מחק
    3. זה לא מה שאמרתי. יש בהם תועלת, אך ורק כשהם מוכנים באותו היום שטוחנים אותם. כשנותנים לקמח לשבת, הוא מתחמצן. מעבר ל-5 ימים, תוכן הקמח תפחת בצורה דרמתית. הם רק יזיקו בגלל שהגוף יצטרך לשאוב מינרלים מעצמות השלד על מנת לפצות על אובדן המינרלים מהמזון.

      מחק
    4. ואם שומרים את הקמחים במקרר או במקפיא? זה גם שואב מהם מינרלים?
      ואם משלבים את הקמחים (שישבו מעבר ל-5 ימים) עם מקורות מזון אחרים בהם יש את המינרלים שחסרים בקמחים, הגוף גם יצטרך לשאוב מינרלים מהעצמות? אחרי הכל אני לא אוכל קמח בלי כלום, תמיד משלבים אותם עם עוד אוכל....

      מחק
    5. ברור ששימור הסובין או הקמחים על ידי הקפאתם תאט את חימצונם. טמפרטורה קרה משמעה תנועת אטומים איטית יותר, וכמו כן, פגיעת החומרים תאט. אני לא יכול להבטיח לך אם אישאבו או המינרלים מהעצמות או לא, אני רק יודע שהערך התזונתית של זרעים טחונים מתחילה לצנוח ברגע שהזרע נפצע (למשל בתהליך הטחינה).

      מחק
  8. האם זרעי חמניות קלופים מכילים חומצה פיטית ?

    מדוע מעבדות אומרות להשרות אגוזים במים במקרר ?
    לא מים חמים ולא לימון ולא חומץ ,
    המעבדה ממליצה על השרייה עד 4 שעות אגוזים במקרר .

    השבמחק
    תשובות
    1. זרעי חמנייה מכילים כמות מזערית של חומצה פיטית בהשווה לזרעים ואגוזים אחרים.

      אילו מעבדות אומרות זאת?

      מחק
  9. https://www.enterolab.com/StaticPages/TestInfo.aspx
    המעבדה הזאת מתמחת בבדיקות אלרגיה למזון , אלרגיה לחלבונים , אלרגיה לגלוטן !
    מעבדה שלחה לי תוצאות וטענה להשרות אגוזים במים בין 2-4 שעות במקרר .

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על הקישור.
      זאת הפעם הראשונה שאני שומע על המלצת השרית אגוזים אך ורק במקרר.
      אני מודע לכם שישנם זרעים שזקוקים לאחסון במקום קריר על מנת לנבוט, אך זו הפעם הראשונה שאני שומע על השרייתם בתוך המקרר. האם נתנו לך הסבר למה להשרות את האגוזים במקום קריר כל כך?

      מחק
  10. קודם כל המעבדה הזאת הצילה את חיי .
    אני כבר לא זוכר בדיוק , הקירור נועד לשמור בפני ריקבון של האגוזים .

    מכיון שלאחר ההשריה השקדים/האגוזים מתקלקלים הרבה יותר מהר. תהליך ההשריה בעצם הפעיל את הגרעין, תהליך שכאמור מביא בהמשך לריקבון של הגרעין.
    אחסון השקדים/ האגוזים המושרים - לאחר ההשריה יש לשומרם במקרר כדי להאט את תהליך הרקבון.
    ישנם מתכונים בהם אנו רוצים שהשקדים למשל יהיו "קריספים". ההשריה פוגעת מעט במרקם הזה. במקרה זה, מומלץ בכל זאת להשרות את השקדים ואז לייבשם במייבש מזון. האנזימים ישארו מופעלים גם לאחר הייבוש.
    זרעים וגרעינים למינהם ניתן ורצוי לא רק להשרות, אלא אף להנביט. ההשריה היא השלב הראשון בתהליך ההנבטה שמשביח את הזרע או הגרעין הרבה יותר. שקדים ואגוזים לא נובטים בקלות, לכן בהם אנו מסתפקים בהשריה בלבד.

    דרך הגב עפ"י מעבדה בני אדם לא יחזיקו מעמד בלי לאכול איברי בעלי חיים או כדורים שמכילים את אותם תוספים
    כמו Q10 , אבץ , כרום , אומגה 3 ( היום אומגה 3 אאוט ו- DHA docosahexaenoic acid from algae oil כן ) אומגה 3 צמחי שרשראות קצרות , לא מעוכל טוב ע"י אדם , מתעפש מהר , יצרנים מוהלים עם שמנים אחרים .
    המעבדות שבדקו אותי במשך כמה שנים , סיפרו שלחומצה אוקסלית צריך הרבה סידן ,+תוסף מפרק תאית , שומן , חלבון .
    להיות טבעוני זה יקר , מעבדות בישראל לא שוות כלום , הכול מחו"ל במעבדות יקרות .
    כל אחד סוחב בעיות גנטיות ומחלות שלא יודעים לחפש בישראל והרבה מינראלים לא מעוכלים ע"י הגוף

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על ההרחבה. אני מודע לכל מה שאתה מסביר ומתאר פה.
      יצא לי להשרות, להנביט ולאחסן את האגוזים המושרים במים במקרר על מנת לשמרם מהתעפשות.
      אני גם מודע לכך שאברי בעלי חיות הם מקור המזון האולטמטיבי שתרבויות פרימיטיביות נהגו לאכלם. חיות בטבע אף אינן מסתפקות בבשר שריר, אלא חופרות הישר לאברים הפנימיים, ששם נמצא המרכיבים התזונתיים הגבוהים ביותר, כולל כל הויטמינים המסיסים בשומן (A, D, E, K).

      ישנם אסטרטגיות רבות להעלות את רמת בריאות הגוף. טבעונות זה אכן יקר, אך ישנם דרכים לחיות אורח חיים צמחוני או טבעוני ללא משברים כלכליים.

      תודה שוב על הרחבתך.
      :)

      מחק
  11. שלום יואל
    אני רגילה לטחון גרעיני דלעת וחמניות לפני אכילתם כדי לסייע בעיכול שלהם. האם עדיין חשוב להשרות את הגרעינים למרות הטחינה שלהם? בתודה מראש.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום גלית, תודה על שאלתך.

      זרעי דלעת וחמניה קטנים ועם כמות קטנה של חומצה פיטית או רעלני לקטין, כך שטחינתם ללא השרייתם או נביטתם איננה בעיה גדולה. השרייתם והנבטתם אכן הופכת אותם למזון חי ושופע אינזימים, דבר שמעלה את רמת הזמינות הביוכימית של החומרים בתוך הזרע.

      אם את רוצה לטחון גרעיני דלעת וחמניה ללא השרייתם, על מנת לשמור על מרקמם הקמחי, בבקשה תעשי זאת אך מתוך מודעות לכך שברגע שאת פוגעת בזרע את חייבת לצרוך אותו מידית, אחרת כמות נחבדת מהמינרלים והויטמינים מתחמצנים. כל פגיעה בזרע תתחיל את תהליך החמצון של המרכיבים החיוניים.

      מחק