יום ראשון, 24 ביוני 2012

מזון מהונדס גנטית (GMO)

נא לזכור! ארבעת המזונות שמומלץ להימנע מהם לחלוטין הם תירס, סויה, קנולה וזרעי כותנה. זאת מכיוון ש-90% מהתפוקה העולמית של אותן מזונות הונדסו גנטית. תהליך זה הוא טכנולוגיה של החברה מונסנטו (Monsanto) ששואפת לעשות פטנט על כל הזרעים בעולם ובעצם לשלוט על שרשרת המזון.

הטכנולוגיה עובדת כך, שמחדירים לתוך הירק או פרי דנ"א של יצור אחר בתהליך שמאפשרת את הטמעתה המוצלחת של המידע התורשתי המסוים עם הדנ"א של הירק או פרי. ככה שלקחו במקרה אחד דנ"א של דג המסוגל לחיות בטמפרטורות נמוכות ושילבו את אותו פנוטיפ גנטי של הדג בעגבניות, רק על מנת שהעגבניות יוכלו לגדול בטמפרטורות נמוכות יותר ממה שהן בעצם אמורות לשרוד. במקרה אחר, הוכנס לתירס מידע תורשתי המאפשרת לו לשרוד מינון גבוהה של כימיקל מסוים (ספציפית Roundup) הקוטל את המזיקים והעשבים בסביבה. כל זאת על מנת להגדיל את היבול והרווח התאגידי, אך על חשבון בריאותם של הזן האנושי ואדמתה של אמא אדמה.

הסבר על איך הטכנולוגיה עובדת:
What is Genetically Modified Food? - YOUTUBE

בשנות ה-40 מונסנטו הפכה לתעשיה המובילה ביצור פלסטיק ומאז נשארה אחת מ-10 חברות הכימיקלים בארה"ב. מוצרים אחרים ומשמעותיים שהחברה מיצרת כוללים קוטלי עשבים (DDT, Agent Orange and 2,4,5-T) במיוחד Agent Orange היה משומש במלחמת ויאטנם כחומר הגורם לעלים לנשור. החברה גם יצרה את הממתיק המלאכותי אספרטיים (aspartame), הורמון גדילה לפרות (bovine growth hormone) ו-PCBs. כל אחד מהם, עם חוקרים עליהם, אפשר למצוא שהם מסוכנים לבריאות אך משרדי הבריאות מתעלמים מהראיות והעובדות מהמחקרים. מה שמעלה שאלה, האם מונסנטו מסיט ומשדל את החוק?

מדענים במונסנטו היו הראשונים להנדס גנטית תא של צמח ב-1982. לאחר חמש שנים הם כבר עשו ניסוים בשטח.

מעודכן ל-15 ביוני, כתבות רבות על כך שמזיקים רבים מחרסמים את התירס המהונדס גנטית, מה שמראה את התסגלותם של המזיקים לכימיקלים... מה שהופך אותם לחסינים ומזיקים עוד יותר ולטכנולוגיה לכישלון חמור. [ראה כתבה] [ראה כתבה בבלוג]

אם רצונכם ללמוד עוד על מונסנטו וטכנולוגית ההנדסה הגנטית של המזון תצפו בסרט התעודי הזה:
The World According to Monsanto (FULL LENGTH) - YOUTUBE

אם ברצונכם לראות הוכחות מדעיות תצפו בהרצה של ג'פרי סמית' (Jeffrey Smith):

ג'פרי סמית' הוא המוביל במאבק לשנות את המערכת לטובה. הוא הקים את המכון לטכנולוגיה אחראית (The Institute for Responsible Technology) [קבוצה בפייסבוק] ותומך רבות בחוק להוספת תוית על כל מזון מהונדס גנטית, כי זה זכות בסיסית של כל בן אנוש לדעת מה יש באוכל שלו.

במהלך הרצאתו הוא מראה את תוצאות המחקר על עכברים המראה השלכות קשות על צאצאי העכברים שניזונו ממזון מהונדס גנטית. הצאצאים היו הרבה יותר קטנים מעכבר רגיל. יותר ממחצית העכברים מתו לאחר 3 שבועות. המון מחקרים מציינים את ההשפעה החמורה והסכנה לבריאות בכל הקשור למזון מהונדס גנטית. בעיות כמו אי-פוריות, בעיות חיסוניות, הזדקנות מואצת, ויסות אינסולין לקוי, שינוים באיברים מרכזיים ומערכת העיכול.

כרגע בקליפורניה הושגה מומנטום של 900,000 תומכים שחתמו על עצומה המבקשת להוסיף לבחירות בנובמבר 2012 את האפשרות לכל אזרח במדינה לסמן שהם רוצים תוית על המזון ההונדס גנטית. קוראים לחוק הזה, "הזכות לדעת על מזון מהונדס גנטית" (Right to Know Genetically Engineered Food Act).


בגדול, מונסנטו סובר שמזון מהונדס גנטית שווה ערך למזון שהטבע יצר ושאין בעיות בריאותיות בצריכתו. ג'פרי סמית' מראה בהרצאתו מידע מדעי המוכיח את השפעתו הפוגענית של מזון מהונדס גנטית. קחו יום אחד ותעברו על רשימת המרכיבים במזונות שאתם אוהבים. אם מצאתם קמח סויה או תירס וסירופ תירס, שאלו את עצמכם למה במאפה או במוצרים מעובדים שמשתמשים בחיטה מלאה צריך להוסיף קמח סויה וכו'.

נמצא קשר בין קריסת איברים בגוף לצריכת תירס מהונדס גנטית של מונסנטו [ראה מחקר].

בהקשר לשחיתות של מונסנטו, קחו כמה דקות לעיין בדף הבא או לחצו על התמונה משמאל. בו תראו שלושה עמודות. אחד של מונסנטו והתפקיד הממולא בו, האמצעי את שם העובד, ולצידו עמודה של המשרה שאותו אדם ממלא כיום בממשלה בארה"ב. זה בלתי יאמן וקשה לתפיסה, שאנשים בתאגיד הענק התחלחלו למשרות מפתח בממשלה האמריקאית. זה מעלה השערה, שהקומבינה בטח קורת גם בישראל.

לסיכום, הטכנולוגיה הזאת היא עיוות הטבע. האדם התפתח במהלך מיליוני שנים ורק ב-30 שנה האחרונות נוספו לארסנל יצורים שנראים מבחוץ אותו הדבר אבל מבפנים הם שונים לגמרי. כשלומדים על אינזימים, חלבונים ועוד לומדים שלהם צורה מסוימת ומותאמת מבחינה אבולוציונית לכימיקלים טבעיים מהסביבה, מהתזונה שלנו, אז ניתן להבין שכל שאיפה של האדם לחקות את הטבע נועד לכישלון. המזון הפרנקנשטיין שמונסנטו נאבק כל כך להאכיל אותנו, ולהאכיל את החיות המשק שלנו, פוגעת בהתפתחות הגופנית שלנו והתפקוד היומיומי. אם אתם מכירים מישהו החיי בקליפורניה, ספרו לו על מזון מהונדס גנטית ועל ההזדמנות שלו להשפיע בבחירת הזכות לדעת מה שמים לו במזון.

בנוסף, ניתן למצוא תויות המציינות שהמוצר לא הונדס גנטית. לרוב יהיה כתוב "GMO Free" ואני אישית הבחנתי שחברת תבואות דואגת לספק ללקחותיה מזון נקי מהנדסה גנטית. כל הכבוד לתבואות!

האחראיות שלך, לבריאות!

עדכון 7/7/2012:
רציתי להוסיף מפה של המדינות שעושות חרם על מזון מהונדס גנטית ומדינות שמחייבות תיוג של מוצרים או מזון מהונדס גנטית [לקוח מהכתבה הזאת - U.S. Behind in Requiring the Labeling of GMOs - IVN.us

עדכון 28/7/2012 :
הכתבה הבאה יצאה במאי 2011:  Toxin from GM crops found in human blood: Study - India Today
הנה המחקר שעליו מדברים: Reprod Toxicol. 2011 May;31(4):528-33. Epub 2011 Feb 18. Maternal and fetal exposure to pesticides associated to genetically modified foods in Eastern Townships of Quebec, Canada. Aris A, Leblanc S. Source  Department of Obstetrics and Gynecology, University of Sherbrooke Hospital Centre, Sherbrooke, Quebec, Canada
בעצם נאמר שזה הפעם הראשונה שהם מוצאים קוטל מזיקים ממזון מהונדס גנטית בתוך דם אנושי. מה שמאשש את חששותינו לגבי הטכנולוגיה המפוקפקת של מונסנטו.




רשימת מקורות
אתר שיווק הזרעים בישראל - א.ב. זרעים 
אם רק תעשו חיפוש תמונות למילה "Agent Orange" תוחרדו.

This Food Knowingly Causes Cancer in Rats - Are You Eating it? - Dr. Mercola Website
Genetically-Modified Crops May Cause Birth Defects - Dr. Mercola Website
Refined Foods are Bad, But These May Be Far Worse - Dr. Mercola Website
Wikileaks Exposes Unholy Alliance of US Government Bill Gates and Monsanto - Dr. Mercola
Monsanto's Minions in California | GMO Labeling Campaign - Dr. Mercola
 The Hidden Email the White House Hopes to Keep Under Wraps  - Dr. Mercola

 אתר לימודים - מזון מהונדס גנטית
הנדסה גנטית - אמת אחרת [מבזקי חדשות על כל הקשור להנדסה גנטית]

קישור ל-תְּנָיַת פְּטוֹר (Disclaimer)

4 תגובות:

  1. יואל שלום, בהחלט כתבה מעניינת וחשובה.
    אך יש לי שאלה: בכתבה זו, אתה ממליץ להמנע מאוד מסויה, אך בכתבות אחרות אתה ממליץ על ''נאטו'' - פולי סויה מותססים. האם התססה גורמת למזון מהונדס גנטית להיות פחות מזיק?

    השבמחק
    תשובות
    1. אין לי שום מידע האומר שהתססת מזון מהונדס הופך אותו לפחות מזיק. הימנעות ממזון מהונדס גנטית היא המלצתי, וגם כן צריכת "נטאו" המותסס מפולי סויה טבעיים בלבד.

      מחק
  2. תודה על כתבה מעניינת.
    אם ג'פרי סמית' כל כך רטצה להפיץ את האמת על הנדסה גנטית למה הסרטים שלו חסומים לצפייה ביוטוב:(

    השבמחק
    תשובות
    1. שאלה טובה. ראיתי שאחד הסרטונים שלו ששיתפתי בכתבה הורדה מיוטיוב. יתכן בגלל הפרת זכויות יוצרים. אך הסרטון הועלה בביוטיוב מחדש. הנה הקישור לסרטון:
      https://www.youtube.com/watch?v=N6_DbVdVo-k

      מחק