יום שני, 4 ביוני 2012

תזונה אבולוציונית: דיאטה פָּלֵאוֹלִיתִי

זו כתבה המתיחסת לקשר בין דיאטה לבריאות ממבט אנתרופולוגי ומוצא בני האדם.

הרצאה טובה לצפיה:  The Food Revolution - AHS 2011

חלק א' - ראיה היסטורית וממצאים תומכים

דיאטה פָּלֵאוֹלִיתִי (תקופת האבן) מבוססת על כך שאבותינו, האדם הקדמון, ניזונו מציד וליקוט ובמהלך התפתחות אבולוציונית הסתגל הגוף למזון הזמין והמקובל. אנשים אלו נהנו ממזון שהיה קל להשיג ושלא הצריך הוצאת המון אנרגיה, למשל מכונות לטחינת חיטה, ככה שאופיינו בליקוט וציד. על פי מדדים וניתוח מעמיק של מחקרים רבים ובהם מאובנים הצליחו ביוכימיקאים לקבל תמונה טובה יותר של איך התזונה הייתה מורכבת וזה האיר רבות על חוסר התאמה בינה לבין התזונה המערבית, שהפכה עם השנים למקובלת יותר, נוחה יותר אבל בטווח הארוך להרסנית.

ככל הנראה בעת צמיחת ענף החקלאות לפני 10,000 שנה גם צמחה צריכת מזון שמבחינה אבולוציונית לא תואמת לתזונה המקורית. מסתבר שיש מזון מסוים המקובל בחיינו שלא דומה לדיאטה של תקופת האבן, ככה ש-2.5 מיליון שנה של התפתחות הדיאטה התפתחה גם התאמה גנטית למזון ספציפי. אך התפתחות ענף החקלאות, שאפשרה לאוכלוסיית העולם לצמוח, סטתה מהתוכנית המקורית ואובחן שבעשרת אלפים שנה לגנים לא היה מספיק זמן להתאים את עצמם למזון שנהיה זמין ומקובל יותר.

על פי ההרצאה, יש מחקר ומעקב מתמשך אחרי שבט באי הנקרא קיטבא (Kitava) השייך לפָּפּוּאָה גִּינֶאָה הַחֲדָשָׁה (מדינת איים באוקיאנוס השקט) הנמצא צפונית לאוסטרליה. השבט אובחן כבני אדם שתזונתם ואורח חייהם דומים לתזונתם של אנשי תקופת האבן (הנע בין 2,500,000 ל-10,000 שנה לפני הספירה). אלו אנשים החיים אורך חיים שבטי ואינם עוסקים בחקלאות של העולם המודרני. אורך חייהם של אנשים מתקופת האבן הייתה מאוד אקטיבית, הם ירשו כלכלה המבוססת על ציד וליקוט והתנהגותם אופיינה כאלטרואיזם. תכונות דומות נצפו בשבט הקיטבא, שם חוקרים מצאו חיי שיתופיות, אכפתיות, אחדות ופתיחות. בתוכנית של ה-BBC ניתן לקבל תמונה טובה יותר של חייהם השבטי של הקיטבא. [ראה Tribal Wives Kitava part 1 - BBC Show - YOUTUBE]

אז מה בעצם קרה לנו? המעבר לחיים ללא פעילות פיזית החלה לחשוף את ההיתבטאות הגנטית שלנו לשינויים שהפכו את גופינו לרגישים יותר לתופעות פתולוגיות. המעבר לכורסא, הנוחות בחיים שברובן אנו עוסקים בישיבה מול המחשב או הטלוויזיה ומזמינים לנו אוכל דרך הטלפון או אוכלים אוכל מהיר, פיתח בנו תדמית חוצנית שאיננה נראית כמו הצייד או המלקט החסון שמקובל בשבט כמו הקיטבא או האדם הקדמון. נדמה שכל חיה בטבע, ואף ילדינו הקטנים, אינם נייחים אלא רגילים לפריצות אנרגיה. אך מחקר זה, שבחן אם ההבדל בגודל גופם של אנשים בין מדינות מתפתחות למדינות מפותחות היא תוצאה של פעילות גופנית, נאלצה לשלול את ההשערה ומציעה בחינה מחדש לסיבות המובילות להשמנת יתר.


התדמית המקובלת של אותם אנשי תקופת האבן על פי תיעודים ארכיולוגים ואנתרופולוגים היתה; אדם רזה, חזק ובריא. זה היה הנורמה. אגב, התפיסה המקובלת שלאותם בני האדם תוחלת חיים קצרה אינה מדויקת. מקרים של זיהומים ותאונות, כמו שקורה כיום, גם קיצר את חייהם. אך אם אדם היה עובר את גיל החמישים ואפילו את השישים היה ממשיך עימו הבריאות והכושר הגופני.

בתמונה משמאל ניתן לראות את ד"ר סטפן לינדברג (Staffan Lindeberg), העומד בראש חקר שבט הקיטבא מאז 1989. התעניינותו הרבה בתזונה אבולוציונית משכה אותו להוביל קבוצה שתסקור את חייהם ומשם זה התפתח למחקרים גדולים יותר הכוללים בחינה אנושית ושל חזירים. מחקר בבני אדם מצא שדיאטה פָּלֵאוֹלִיתִי (Paleolithic) היא טובה לאנשים עם סֻכֶּרֶת ומחלת לב אִיסְכֶּמִי. [ראה: מחקר זה - ספטמבר 2007].


ד"ר לורן קורדיין (Loren Cordain) חושף בהרצאתו על מימצאיו הרבים בניתוח דגימות מאובנים של בני אדם מתקופת האבן, אותה תקופה שהמין האנושי פנה לשימוש בכלים מאבן. ממצאים רבים מצביעים על כך שבני האדם התפתחו מאכילת בשר ודגים, מה שאפשר למוח להתפתח למימדיו כיום. על פיו, 2/3 מהתזונה של אבותינו הורכב מחלבון מהחי ורק 1/3 מאכילת צמחים [ראה מחקר]. קורדיין מסביר שכמויות הבשר אכן העלו את החומציות בקיבה ובגוף, אך הצמחים מנטרלים את החומציות ובכך ניתן לשקול מחדש את תפקידיו של ירקות. בכתבה שלי על פרוביוטיקה כבר דנתי על כך שירקות אינן מזינות באופן של בניית שריר ועצם, אלא יכולתם לטהר ולנקות את הגוף מרעלים. ניתוח של 229 דיאטות של ציד וליקוט מתרבויות שונות בעולם העלה סטטיסטיקות הזהות לתזונה של האדם מתקופת האבן. לאותם תרבויות, כמו שבט הקיטבא, אין שום זכר למקרים כמו שבירת עצמות או מחלות לב [ראה מחקר]. בבדיקת עקבות של מינירלים בשיער בין שבט הקיטבא ליושבי אטאפו (Atafu) נמצא רמות גבוהות יותר של אבץ ומגנזיום אצל שבט הקיטבא ורמות גבוהות יותר של מתכות כבדות אצל יושבי אטאפו [ראה מחקר].

ברצוני שתעשו את החקר בעצמכם ואף לנסות את אורך החיים העתיק הזה. המהפכה החקלאית קרתה עקב שינויים בחיי האדם על פני האדמה ואולי לא היינו מגיעים לקידמה כפי שהיא היום ללא המעבר למזון מסוג אחר. אך מה שברור, האדם מרגיש ומתפקד טוב יותר כשהוא נמנע ממוצרים שלא נכללו בדיאטה של אבותינו - דגנים, קטניות ומוצרי חלב. מחלות אוטואימוניות, כגון מחלת צילאק וסכרת הנפוצות בקרב אוכלוסיה הצורכת מזונות אלו, הן אלרגיות לחומרים מסוימים ועל כך אני ארחיב בחלב ב'.


בהמשך...
חלק ב' - תוכלו ללמוד על דגנים, קטניות ומוצרי חלב והבעיתיות שבהן - כתבה: הבעייתיות בדגנים
חלק ג' - תוכלו ללמוד על מרכיביה של הדיאטה הפלאוליתי - בלוג: האתגר הקדמוני



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה