יום חמישי, 26 באפריל 2012

המחזוריות האורגנית

משמעות המילה אורגני בתזונה היא פרי/ירק/בשר, אשר גדל במחזוריות האורגנית. התהליך מיצירת האורגניזם, לקטיפתה, לאריזתה ועד להגעתה לצלחת נעשית באופן הרמוני עם הטבע, כלומר עם כמה שפחות התערבות כימיקלית-סינטטית ומדעית. ככה, שכשאתם קוטפים מהעץ תפוח, אתם מקבלים רמה גבוהה של תזונה ולא חומרים אשר מערכת העיכול שלכם לא יודע כיצד לטפל בהם.

למערכת העיכול יש מוח משלה. כמו כל מערכת בגוף היא עובדת באופן מכני על מנת למלא את תפקידה. היא תשחרר אינזימים וחומצות כדי לטפל בחומר שנכנס לתחומה, תלוי מה הגיע לצורך פירוק. תפקיד הקיבה היא לעזור למעי הדק לספוג כמה שיותר חומר מזין אל תוך זרם הדם, בתהליכי פירוק החומר מצורה מוצקת לצורה דיסתי/נוזלי. אפילו עוד יותר חשוב לדאוג לעזור לקיבה וללעוס את האוכל בפה למרקם דיסתי, מה שגם הרוק בפה מלא באנזימים העוטפים את המזון ומפרקים אותו.

על עיכול המזון, ניתן ללמוד יותר בכתבה שלי - חווית המזון בגופנו
וניתן ללמוד יותר על המוח השני בכתבה שלי - מערכת העצבים האנטרית והמוח השני

    

המחזוריות האורגנית
קרתה תקלה בתפיסת המציאות של רובנו. יש אנשים הקוראים למחלות ניווניות כיום "מחלות ציביליזציות", לדעתי התפיסה שלנו היא מחלה מנטלית הנובעת מהתרבות שאליה התמכרנו עד כדי כך שנשכח ממנו סדרי העולם הביולוגי-חייתי.

המחזור האורגני מתבצע כך, שצמחים ניזונים על האדמה, החיות (כולל האדם) ניזונים מהצמחים, ולבסוף החיות מחזירות לקרקע את המזון המעוכל.

קרקע פוריה, כלומר, קרקע שטופלה על ידי קומפוסט או מעבר של חיות משק, מחזיקה בתוכה מינירלים ברמות גבוהות לעומת קרקע לא פוריה. הטכניקה הקונבנציונאלית איננה דואגת לחידוש מאגרי הקרקע במינירלים חיוניים, במקום המדע הקונבנציונאלי מסתפק בריסוס הצמחים בכימיקלים וטיפול נחות של הקרקע.

חשוב לזכור, הקרקע מכיל חיידקים פרוביוטיים (לצומח) אשר עובדים באופן סימביוטי עם הצמחים. החיידקים מעכלים חומרים באדמה לרמה שתגביר את הזמינות הביולוגית של מינירלים רבים לטובת הצמח. טיפול קרקע כזה ידועה ויש חברות המשווקות קומפוסט מהונדס (שמובטחת בו חיידקים שרק יטיבו לצמח), למשל חברת ביו-לוג'יק (BioLogic). עליה בזמינות המינירלים לצמח מאפשרת לצמח לצמוח למימדים עצומים. ניתן לראות זאת בכתבה שלי - תערוכת הירושה בסנטה רוזה - שם היה תחרות הדלעת הגדולה ביותר. אותו עיקרון נכון אצל האדם או כל חיה ביולוגית הקיימת בייקום, החיידקים מעלים את הזמינות הביולוגית של התזונה מהמזונות שאנו צורכים [כתבה שלי - בריאות המעיים: פְּרוֹבִיוֹטִיקָה].

החשיבות במחזוריות האורגנית היא הזמינות של מינירלים חיוניים המגיעים בסופו של דבר אל האדם. בכתבה שלי - על רָדִיקָל חוֹפְשִי וְנוֹגְדֵי-חִמְצוּן - הסברתי כמה חשוב לצרוך מינירלים כמו אבץ, סילניום ונחושת על מנת לחזק את מערכת ההגנה התת-אטומית המולדת בתאי הגוף. מינירלים אלו מתחילים להיעלם מאדמה שלא טופלה באופן אורגני, מפני שאין רצון לחדש את מאגרי המינירלים בקרקע. דבר זה משפיע על תזונתם של שאר החיות בשרשרת המזון. תאכלו חיה הניזונה על צמחים עם תת-תזונה, ככל הנראה שערכו של הבשר יהיה כערכו של המזון שלו. הדומה הוא באדם.

אנחנו צריכים חיות משק
אלן סבורי (Allan Savory) הוא ממובילי המהפכה החומה (The Brown Revolution). לא שמעתם? ממליץ מאוד לשמוע את ההרצאה שלו על ממצאיו וממצאי אנשים רבים מההשפעה החיובית של חיות משק על אזורים מדבריים.

קורה דבר בלתי נתפס בזמננו, יותר ויותר שטח על פני כדור הארץ נהיה מדברי למרות שכדור הארץ הוא 70% מים. המדע עד כה לא מצליח להבין איך לטפל בבעיה הזו, אך קיימת לה אפשרות אחרונה. אלן מסביר, מההתבוננות האישית שלו ותיעודים רבים, שחיות משק בכמויות אדירות מסוגלות להפוך את האדמה, להשאיר מאחוריהן את צואתן (כתזונה לאדמה) ולהמשיך הלאה על מנת לתת לאדמה להתאושש. מה זה אומר על בני האדם? לדבריו של אלן היינו בורים ויש לנו עכשיו ידע וכלים לתקן את הכל. מה זה אומר בשביל האדם הפשוט? אולי כדי לכם ללמוד לאהוב יותר חיות, כי יתכן והצלת העולם תלויה בגידול מספרם. אין חיות משק, אין מזון אורגני.

ניתן לצפות בהרצאה המלאה של אלן בקישור הבא:
Allan Savory - Keeping Cattle: cause or cure for climate crisis?
או בגרסה מצומצמת שמראה את החלקים החשובים:
Allan Savory - EXTRACTS - Keeping Cattle: cause or cure for climate crisis?

    

מה שמביא אותי לחלק הבא. אם למדתם על אבולוציה, אז בטח ידעתם שגם האדם בצורתו המודרנית לא התחיל כפי שהוא אלא עבר שינויים לאורך מיליוני שנים כתגובה להסתגלות שלו לסביבה הנוכחית. אם תעשו חקירה עצמאית אל תוך הנושא תגלו שאפילו היום ניתן לראות שינויים אבולוציונית בחיות בטבע, ואפילו בני האדם מפתחים שינוי אבולוציוני חסרי תקדים. דוב הקוטב החל לפתח קרום שחיה ויכול להיות שמתחיל את המעבר שלו לחיה ימית.

מערכת העיכול היא תוצר אבולוציוני. מערכת העיכול יודעת מה לעשות עם חלבון שנכנס לגוף, או שומן או פחמימה. בעזרת תאום בין איברים שונים היא מסוגלת לטפל ברמות גבוהות של סוכר בדם. אך בכניסתם של חומרים זרים, מערכת העיכול מפעילה מערכות הגנה ומשאבים לסילוקם, ולפעמים אלו חומרים מסוכנים שמערכת החיסון מתקפלת מולם. חומרים שלפעמים נאחזים לתאים ולפעמים משנים אותה גנטית כפי שאוכל מהונדס גנטית הוכח שעושה.

על מנת באמת להבין כיצד בחירת מקור המזון משפיע עליך, יש לארוך ניסוי. אני לא יכול כל החיים שלי לבסס את דעותיי ואמונותיי על מחקרים כתובים או ידע ממקור משני. אני ערכתי על עצמי ניסויים לטובת סילוף עובדות לא ממשיות וראיתי את התוצאות בעצמי. מזון אורגני נותן אנרגיה, משפר ערנות, מרגיע נפשית ומשפר את מראה העור. אני אכלתי סלט אורגני ענק כל צהריים למשך חצי שנה. היה לי מספיק אנרגיה לעבוד 8 שעות ולחזור הביתה ללמוד לפסיכומטרי עוד 4 שעות. הבחנתי בירידה במוטיבציה ועליה בעייפות בתקופות שלא אכלתי כמו שהגוף רוצה.

ניתן להמשיך מפה ולקרוא את הכתבה שלי - למה מזון אורגני טוב יותר

הבחירה היא חופשית, האחראיות היא שלך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה