יום שבת, 8 בדצמבר 2012

"המערכת ההגנה התת-אטומית"


מדענים רבים מתארים את עולמנו התת-אטומי, כתוצאה מהקפיצה התפיסתית של המדע מאז אלברט אינשטיין הציג לעולם את מכניקת קוונטום. כתוצאה מהשאיפה להבין כיצד מתנהלת לה שיחה בין אבני הבניין הקטנים שאינם גלויים לעין, נבנו מודלים, מתקנים טכנולוגים וניסויים אשר תרמו אט-אט לתמונה רחבה יותר של החיים במישור התת-אטומי.

יסודות מגיבות לשינוי בסביבתן, מתחברות לקהילה ומפיקות תרכובת המפיקה התנהגות מסוימת. מיליוני תרכובות בונות את חומצות האמינו, אשר בונות את החלבונים. אינזמים הם חלבונים אשר מאפשרים לתגובה כימית לקרות הרבה יותר מהר. לולא האינזימים, היה לוקח לתגובה כימית מיליוני שנים על מנת להפיק תנועה, ותנועה היא חיים.

אותם יסודות, או מינירלים בלקסיקון התזונתי, ממוחזרים על גבי כדור הלכת הזה אשר מוקף חלל. המינירלים מנוצלים על ידי צמחים, אשר נאכלים על ידי חיות רב-תאיות, ומוצאים את דרכם חזרה לאדמה. עיכול הצמח או עיכול החיה על ידי האדם הוא התהליך שמחדש את המינירלים ואבני הבניין השונים והרבים שהגוף האנושי זקוק. לכל תא בגופנו יש דרישות של אבני בניין על מנת לתקן ולשגשג אינדבידואלית, ושגשוג היחיד הוא שיגשוג הקהילה.

הנשימה התאית של כל תא, המופקת במטכונדריה, תלויה בזמינותן של מינירלים חיוניים המווסתים את יצירתם של הרדיקלים החופשיים. לחמצן בתהליך הנשימתית צד אפל, והוא כרוך בהעברת אלקטרונים על ידי אנזימים תומכים, על מנת להפיק אנרגיה תאית (ATP) בתהליך הנקרא זרחון חימזור. אותם אינזימים תומכים, למשל קו-אנזים קיו-10, מסוגלים לתפקד כנוגד-חמצון ובזכות יכולתו להעביר אלקטרונים באותו התהליך.

רדיקל חופשי הוא אלים לסביבתו. כלל האוקטט בפיזיקה מתארת עולם לא יציב של יסודות ברמה התת-אטומית ושאיפתן לשלמות. כל יסוד שואף להיות כמו הגזים האצילים, אם שמונה אלקטרונים בשדה החיצוני שלהם. מכיוון שיסודות רבים אינם עונים על דרישת האוקטט ליציבות יסודית, הן שואפות לחלוק אלקטרונים עם יסודות אחרות ומוכנתן לעבוד בקהילות אחראית לבניית תרכובות מולקולריות המתבטאות בסופו של דבר כחומר הגלוי לעין (או פחות במקרה של גזים).

נוגדי חמצון הן תרכובת המסוגלת לתרום אלקטונים. למשל ויטמין E, שתלוי בסביבה שומנית ולכן נמצא במעטפת התא, מסוגל לנטרל רדיקלים חופשיים. או למשל ויטמין C, אשר מסיס במים ומסוגל לנטרל רדיקלים חופשיים בזרם הדם ואף לחדש את מאגרי ויטמין E. ההשפעה הסינרגטית של נוגדי חמצון, בכך שהן יכולות לתרום אלקטרון ובעצם להחזיר את נוגדי החמצון האחרים בגוף למצב פעיל ושוב לתפקד כנוגדי חמצון, היא נצפתה במקרים שונים. 

הרעיון הוא שנוגדי חמצון הן מערכת ההגנה התת-אטומית של התא. כמו שמערכת החיסונית היא תאים האחראים לבריאות החיה הרב-תאית בשלמותה, כך גם במישור התאי ישנם מערכות הגנה הדואגות לאיזון בתוצר האלים המופק משימוש בחמצן לטובת יצירת אנרגיה ותנועה. 

תרומתם של צמחים לבריאות הגוף הוא בזמינותם הביולוגית של מערכות ההגנה התת-אטומיות המולדות שנמצאים בצמחים המועברים לאדם בתזונתם. לצמחים יש מנגנון יצירת אנרגיה תאית המוכרת כפוטוסינתזה, אשר משתמשת בקרני אור על מנת להפיק הקפצת אלקטרון במכונה המולקולרית כלורופיל. הקפצת האלקטרון הוא בעצם יצירת רדיקל חופשי, ולשם כך הצמח זקוק למנגנון שינטרל את התוצר האלים. אם נצרוך את הנוגדי-חמצון המולדים של הצמחים, נוכל להפחית את הלחץ החמצוני בגופנו. זוהי עיקרון צמחי המרפא וזוהי ממלכת הצומח.

האדם הינו חיה רב-תאית, ולו תאים רבים הסומכים על מנגנון דומה. המערכת ההגנה התת-אטומית של הגוף האנושי מורכב ממכונות מולקולריות הנבנים על ידי התא, למטרת שימור איזון החמצוני בתא. מכונות אלו תלויות בזמינותם הביולוגית של מינירלים חיוניים, למשל סלניום, אבץ ונחושת. תזונה עשירה במינירלים אלו מאפשרת יצירת נוגדי חמצון מולדים, כמו גלוטתיון, סופראוקסיד דיסמיוטז וקטלאז. 

אך ישנה בעיה שנוכל לפתור אותה בקלות. החלקאות הקונבנציונאלית הפרה את מחזוריות חידוש מאגרי האדמה. שימוש בטכניקת מוֹנוֹקוּלְטוּרָה, המבוסס על גידול אחד, איננה דואגת לחדש את המינירלים באדמה. רוטציה של האדמה, במקרה של פּוֹלִיקוּלְטוּרָה, דואגת לחידוש מאגרי המינירלים באדמה. בנוסף, המחזוריות האורגנית, למשל בגידול אורגני, דואגת להאכיל את חיות המשק בתזונה אבולוציונית המותאמת לחיה, בצמחים אורגנים וטריים. חיות המשק מעכלות ומפיקות על הדרך תוצרים המבוססים על אותו שפע של מינירלים, אותם הן גם מחזירות לאדמה כדישון. פגיעה בתזונתן פוגעת בתזונת הצמחים, אשר פוגעת בתזונת האדם. לכן מומלץ להשקיע במחזוריות האורגנית.

מערכת ההגנה התת-אטומית המולדת בגוף האנושי תלויה בזמינותם של מינירלים חיוניים. המקור היחידי לחידוש המאגרים בגוף הוא מהמזון שאנו בוחרים לאכול. אנו מזינים יותר מהתשוקה לשביעות במישור הרב-תאי, אלא גם במישור החד-תאי (פרוביוטיקה ותאי גוף) והמישור התת-אטומי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה