יום רביעי, 5 בדצמבר 2012

"ביו-תזונה" מאת ד"ר ריי סטרנד


תקציר   

אנו הדור שצריך להתגבר על יותר רדיקלים חופשיים מכל דור אחר שקדם לנו בהיסטוריה האנושית. חמצן הוא חשוב לפעילות החיים, אך יש לו צד אפל. הגוף שלנו הוא המערכת ההגנה הטוב ביותר נגד מחלות ניווניות, לא התרופות שכל רופא יכול לתת להם מרשם. האם אתם רוצים לחיות באמת, עד שתמותו? 

מניעה היא ההגנה הטובה ביותר. הבעיה איננה מחסור תזונתי אלא בעיית חמצון. ההמלצות של ה-FDA הינם אלא רק הרמות המינימליות של אבני הבניין והם הומלצו על מנת למנוע התפרצות צפדינה, רַכֶּכֶת, פלגרה, שהם מחלות הקשורות למחסור תזונתי. הרמות האלה לא מספיקות על מנת למנוע חמצון אשר לאורך זמן מוביל למחלות ניווניות. הרעיון הוא לספק לתא את התזונה שנמצא בספרות המדעית כמשפרת את המערכת וכתוצאה את איכות חיינו. האם אתם עדיין משוכנעים שצריך להאריך את חייכם או אתם מוכנים לשפר את איכותו על הדרך?

בכתבה הזאת תמצאו ידע רחב על דעותיו של ד"ר ריי סטרנד (Dr. Ray D. Strand) מקריאת ספרו "ביו-תזונה" (Bio-Nutrition), אשר לדעתי יושב בקנה אחד עם 99% ממה שהמדע הספרותית יכולה לספר לנו כיום. ספרו עשיר ברשימת מקורות לכל המחקרים עליהם הוא מבסס את טענותיו, כמו הבלוג הזה, לכן את מרבית רשימת המקורות לכתבה תמצאו בספרו אך אקשר לכם את החלקים העסיסיים.

הנושאים שעליהם דן ד"ר סטרנד בספרו כוללים: חמצון LDL כולסטרול, הומוציסטאין, סרטן וקרדיומיופתיה. בנוסף, יש התייחסות לקשת רחבה של מחלות כמו סכרת, דאבת השרירים, דלדול עצם וניוון עיניים.

קריאה נעימה!

    

ראשית, זו כתבה המציגה את עיקר דבריו אך החלטתי להכליל בתוכו הסברים שיעזרו לקורא ללמוד מעבר למה שד"ר סטרנד חושף בספרו.

הקדמה
ביו-תזונה (BioNutrition) מאת ד"ר ריי סטרנד (Dr. Ray Strand) הוא 140 דפים של הסברים וטענות המגובות על ידי רשימת מקורות בסוף הספר. ד"ר סטרנד היה כמו כל רופא אחר שחונך על ידי המוסד הרפואי, עיצוב מושלם לצורכם של התעשיות. הוא אף האמין שלקיחת תוספי תזונה רק מיצרים שתן יוקרתי וכשנשאל על ידי מטופליו על תוספי תזונה, הוא היה עונה להם לקחת את הזול ביותר בשוק. מבטו היה כמו כל רופא צייתן ומקובע, לטפל במחלה ולא בגורם למחלה. ככה זה כשעוברים שנים של לימודים ויוצאים עם ספריה של ידע על מחלות ופחות הכשרה על יכולתו של הגוף לטפל בעצמו, כל עוד משיטים יד תומכת ואוכלים את הדברים הנכונים. 

השינוי בתפיסתו החל בעקבות אישתו. היא תארה לעצמה שאם היא תתחתן עם רופא היא תחיה חיים בריאים, אך לרוע מזלה זה לא תאם עם המציאות. היא פיתחה מחלה כרונית שפגע לה בתפקוד היומיומית ואיכות חייה צנח. ניתן למצוא ראיון איתה, בה היא מסבירה את מצבה בעקבות המחלה דאבת השרירים (Fibromyalgia), כיצד היא התמודדה איתה והשינוי במצבה במהרה לאחר תחילת לקיחת תוספי תזונה [ראה ראיון].

ד"ר סטרנד, שהיה מיואש בעצמו מחוסר יכולתם של רופאים לטפל באישתו ולמרות תפיסתו השלילית כלפי תוספי תזונה, היה מוכן לנסות כל דבר. כשאישתו ניגשה אליו, והרגישה את הצורך להשיג את אישורו, היא החלה טיפול עם תוספי תזונה. מצבה החל להשתפר מהר ותוך 3 שבועות היא יכלה לתפקד יותר טוב לעומת שנים של תרופות וטיפולים קונבנציונלים. לאחר כמה חודשים היא הפסיקה לקחת את התרופות שהתעשיות בראו וכעבור חצי שנה היא הייתה ללא זכר של המחלה הכרונית. לד"ר סטרנד נפקחו העיניים והוא החל לשאול שאלות.

אם ויטמין C, ויטמין E, סלניום, אבץ, קרטנואידים, פלבואידים, CoQ10, ויטמינים מקבוצת B, כולין, יוד, ביופלבנואידים ועוד הרבה כימיקלים אחרים גרמו להבראת אישתו, מה גרם לה לחלות?


על צידו האפל של חמצן
ד"ר סטרנד דובק ברעיון שחמצון הוא העבריין מספר אחת למחלות השכיחות והוא מאוד קרוב לאמת, כל כך קרוב שבעצם הספרות המדעית כבר זועקת זאת שנים רבות. 

חמצן הוא הכרחי לחיים. בכתבה שלי - על חַיְדַּקִים, דִיסְבָּיוֹזִיס ומְעִי דּוֹלֵף - חשפתי לכם שחמצן לא היה קיים לפני מיליארדי שנים, אך חידקים החלו ליצר חמצן בתהליך המוכר כפוטוסינתזה וככה אחוז החמצן עלה באטמוספרה. כתוצאה משינוי במרכיב הסביבתי החלו להתפתח תאים שנצמדו ומשם הסיפור המוכר של התפתחות יצור חיים מורכב, למשל האדם. אך לחמצן צד אפל, שקורה במלא כמנגנון הכרחי לטובת נשימה תאית, אך רמות גבוהות של חמצון גורם לשחיקה מוגברת ומאורכת של דפני תאים ואברוניהם. בתהליך הנשימה התאית יש שימוש בחמצן והתהליך יוצר רדיקל חופשי.

לנוכחותכם ועל מנת לא להעמיס על הכתבה הסוקרת את סיפרו של ד"ר סטרנד, תוכלו ללמוד יותר בכתבה שלי - על רָדִיקָל חוֹפְשִי וְנוֹגְדֵי-חִמְצוּן.

מה שמודגש בסיפרו הוא המעבר מטיפול במחלה, כבר שהיא מתבטאת, לטיפול מנע. הוא מעוניין לקדם שינוי בתפיסה של קוראיו לגבי טיפול במחלות סרטן, סכרת, ניוון עיניים, טרשת עורקים, אלצהיימר, פרקינסון, ALS, MS, מעי רגיז, מחלת ריאות חסימתית כרונית ודלקת מרפקים.

LDL כולסטרול מחומצן
הדבר הראשון שעליו דן הד"ר הוא LDL מחומצן, כבעיה המוכחת יותר להיווצרות פלק בכלי הדם המובילה לטרשת עורקים. בכתבה שלי - האמת על שומן רווי - חשפתי לקוראיי את שקריו של התעשיות על מנת להטעות את האוכלוסיה משומן רווי על מנת למשוך הכנסה על מוצרי שמן צמחי. חברים, שמן צמחי לא גדל על העצים וחייבים להוסיף לצמח אטום מימן, בתהליך המוכר כמימנון, על מנת להפוך אותו לרווי (יציב). התעשיות השקיעו הון על מנת לבלבל את האוכלוסיה עד כדי כך שאנשים חושדים, מתעקשים ונשארים במעגל הייסורים המובילה למוות מוקדם מידי.

הוֹמוֹצִיסְטָאִין
על מנת להבין למה קורה דבר ש-LDL המוביל כולסטרול יתחמצן מכתחילה, הד"ר צולל לתוך הסבר על הילד החדש בשכונה - הוֹמוֹצִיסְטָאִין. בכתבה שלי - נזקי הוֹמוֹצִיסְטָאִין - תוכלו לקרוא על המולקולה הבעייתית והקשר שלה לעליה ברמות כולסטרול בדם. ד"ר סטרנד חושף את הקשר בין מחסור באחת משלושה ויטמינים מקבוצת B לעליה ברמות הומוציסטאין, הנצפה כמגרה את שכבת דופן כלי הדם הגוררת שרשרת של מנגנוני הגנה וריפוי פנימיים. מסתבר שאכילת שומן רווי או אכילת מזונות עם כולסטרול הם לא הבעיה אלא מחסור בויטמינים B9, B6, ו-B12 גורמים לעליה ישירה במולקולה הזו, וזו גורמת לתגובה דלקתית הכוללת את המרכיב החשוב מכולם - הפלסטר - הידוע לנו כיום כ"כולסטרול". LDL הוא חלבון המוביל כולסטרול מהכבד לזרם הדם והוא מרכיב במבנהו נוגדי-חמצון (למשל ויטמין E). ירידה באכילת מזונות המכילות נוגדי-חמצון גוררת אחריה ירידה ביכולת המערכת ההגנה התת-אטומית של הגוף. כתוצאה מכך, תהיו בטוחים שרמות החימצון יתגברו ותתפתח לה מצב של אריכות הדלקות במערכות הגוף.

סרטן ותרפיה למניעתו
עיקרון חשוב שד"ר סטרנד מדגיש לאורך ספרו הוא גישת מניעת מחלות. המזונות שנהיו נפוצות ומקובלות מידי בעקבות המהפכה החקלאית גורמות להשפעה ישירה על בריאות המכונה האנושית. הגוף אמור לפעול על אבני בניין מסוימים ובשפע, אחרת מערכות ההגנה התת-אטומית (נוגדי-חמצון) וההגנה התאית (מערכת החיסונית) לוקים בחומרים שדאגו לפעילות מטבית לאורך 99% מהאבולוציה וקיומו של הגוף האנושי. תוכלו ללמוד יותר על מזונותיו של הזן האנושי, ששמרה את האדם מזיקנה מוקדמת, בכתבה - תזונה אבולוציונית: דיאטה פָּלֵאוֹלִיתִי.

סרטן הוא תא שערק מהקהילה ומבטא התנהגות עצמאית, למשל גדילה והפתשטות, והכל בגלל שינוי בהתבטאות הגנים כפי שהם נקראים על ידי חלבונים, אך החשוב מכל - בגלל חמצון הספריה הגנטית. לאחר סיום פרויקט הגנום האנושי ב-2003, התפקחנו ומסתבר שגרעין התא הוא בעצם אברי המין של התא והדנ"א הוא הספריה המכילה את תבנית החיים. ירידה בנוגדי חמצון, כמו ויטמינים E, A ו-C, כמו כן ירידה במינירלים, כמו סלניום, אבץ ונחושת, גורמת לירידה ישירה ביכולתה של מערכת ההגנה התת-אטומית של התא. הגרעין נהיה חשוף לים סוער של רדיקלים חופשיים, וללא מעצורים הם קורעים את מבנה ורצף הדנ"א, העלול לפתח מוטציה בהתבטאותו.

קַרְדְיוֹמָיוֹפַתְיָה
ד"ר סטרנד חושף את חשיבות קו-אנזים Q10, הנצפה במחקרים כמרפא את הלב ומחזיר את המטופל לבריאות לב מצוינת. בספרו הוא פורש לפניכם רשימה של 7 מחקרים בטבלה מסודרת החושפת את השפעתו הישירה של קו-אנזים Q10 על חולים. על מנת ללמוד יותר על קו-אנזים Q10, קראו את הכתבה שלי - חשיבות קוֹ-אֶנְזִים קְיוּ-10.

בקיצור, תהליך הנשימה התאית מפיקה את מירב האנרגיה התאית (ATP) מתהליך הנקרא זרחון חמצוני. תהליך זה קורה במיטכונדריה והוא תהליך הצורך העברת אלקטרונים בין תרכובות. אך, אם תמשכו אלקטרון מתרכובת יציבה, אתם בעצם יוצרים במכוון רדיקל חופשי, אותו תצטרכו לנטרל. שם נכנס קו-אנזים קיו-10 לתמונה. במצבו ה"מופחת" הוא יכול להתנהג כנוגד-חמצון ולנטרל רדיקלים חופשיים אך הוא גם לוקח תפקיד מרכזי בהעברת האלקטרונים. בגדול, המיטכונדריה זקוקה לקו-אנזים קיו-10 על מנת להפיק אנרגיה, והקו-אנזים בה לסגור מעגל ולחסות על תוצר הלוואי, שעלול לפצוע את הרקמות בסביבה. 

קו-אנזים קיו-10 שמנטרל רדיקל חופשי הופך ל"מחומצן". מצב כזה שולל ממנו את תכונותיו הנוגדת-חמצון והוא יצטרך לחזור למצב "מופחת" על מנת לתפקד שוב כנוגד-חמצון. זה לא ממש בעיה, מפני שקו-אנזים קיו-10 מסוגל לחדש את עצמו בעזרת קו-אנזים קיו-10 אחרים שנמצאים בסביבה. הוא אף נמצא כמחדש את ויטמין E.

מחלה כמו קרדיומיופתיה חשפה את מדעננו לעצם קיומה של קו-אנזים קיו-10 ולחשיבותה. על פיהם, פוחתת היכולת של הגוף ליצר קו-אנזים קיו-10 בשנים המאוחרות בחיים, ולכן השכיחות לחלות במחלות לב כאלה גוברת באוכלוסיה המבוגרת.

לסיכום, ד"ר סטרנד מפנה אצבע מאשימה לכל המחלות הניווניות כלפי חמצון על ידי רדיקלים חופשיים. הוא מסביר שלרופאים קונבנציונלים אין חוש לתזונה נכונה והם מכוונים לטפל במחלות ופחות בגורם למחלות. לפי המחקרים, שעליהם הוא מבסס את טענותיו, הוא מביא את הקורא להבנה על חשיבותם של נוגדי-חמצון וחידוש מאגרי הגוף על מנת למנוע מחלות ניווניות. על-פיו, החלמה תקרה כשתדאגו לשפע נוגדי-חמצון, ויטמינים ומינירלים.

ד"ר סטרנד מזכיר לקורא כמה פעמים שאין לו מטרה למכור לכם תוספי תזונה, למרות שבהרצאותיו (ביוטיוב) הוא ממליץ על חברה מסוימת. אין מה לעשות, הפרנסה חייבת להגיע מאיפשהו. אני אישית מציע לקורא לעשות לעצמו טובה ולעשות את זה בדרך המשחררת. זה אמנם לוקח זמן, אך לאחר אפילו שבוע של ניסיונות וניסויים תמצאו את עצמכם מבינים גדולים יותר ועצמאיים יותר.

   

ההשפעה הסינרגטית
ההשפעה הסִינֶרְגֶּטִית (Synergistic effect) היא ההשפעה משיתוף פעולה אפקטיבית של חומרים, למשל צמחי מרפא אך גם נוגדי-חמצון. בספר ד"ר סטרנד מדגיש את החשיבות של שילוב נוגדי-חמצון, בגלל שהספרות המדעית מראה את היתרונות של לקיחתם בשילובים ולא לחוד. כלומר, לקיחת ויטמין E עם בטא-קרוטן (ויטמין A) מראה שיפור משמעותית.

קו-אנזים קיו-10 מחדש את מאגרי ויטמין E.
ויטמין C מחדש את מאגרי ויטמין E.
ועוד.

ויטמין E חשוב מאוד כנוגד-חמצון מרכזי של מעטפת התאים ברחבי הגוף ונמצא אף בחלבון-שומני מצפיפות נמוכה (LDL). ויטמין E מתחמצן כשהוא ממלא את תפקידו הנוגדת-חמצון, ועל מנת להחזיר אותו למצבו הקודם ובכך למלא תפקיד נוגד-חמצון פעם נוספת, הוא זקוק לאלקטרונים ונעזר בנוגדי-חמצון אחרים.

על מינון תואם
הגוף מסוגל להחזיר את עצמו לאיזון, אך במצב של חוסר תזונתי נמצא את עצמנו מתאבקים להחזיר את העטרה לישנה בדרך הטבעית (מזון). תוספי תזונה הם בדרך כלל מינון גבוהה המציף את מערכות גופנו עם חומרים מזינים חיוניים. יתכן, אם אתם סובלים ממחלה ניוונית, שלקיחת ויטמין A, E וכו' במינון גבוהה מ-100% הרמה המוצעת על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) תאפשר החלמה מהירה וחיזוק מערכת ההגנה הנוגדת-חמצון שלכם.

מינון גבוהה בהתחלה הוא הכרחי, אחרת סביר שלא תרגישו בהבדל משמעותי, אך ככל שעובר הזמן ונפטרתם מתרופות קונבנציונליות, תוכלו למצוא את האיזון המיטבי במזון שתבחרו.

מגוחח ומבייש שלימודי תזונה הינם מוצעים בגיל מאוחר מידי, כשהאדם רגיל לתבשילי אימו ולמארז החשיבה התרבותית. תזונה הוא בסיס הידע לכל דבר! אם נלמד את ילדינו את החשיבות בירקות ופירות לבריאות מערכת ההגנה הראשונה של הגוף יהיה להם כלי בחירה המבוססת על השכלה בריאה. אל תנסו להאכיל ישות עצמאית, תלמדו אותה להגיע להחלטה עצמאית המבוססת על הבנת ההשלכות.

קחו רמה גבוהה בהתחלה, זה יציף את המערכת בשפע ולאורך זמן ניתן להפחית ולעבור לשימוש במזון מגוון.

דבר נוסף, בכתבה שלי -איך חשיפה לאדמה תורמת לבריאות - חשפתי כיצד הספרות המדעית החלה להוכיח את הקשר שלנו לאדמה. אנו קמים בבוקר ונועלים את נעליינו ובכך מתנתקים מהזרם החופשי של אלקטרונים חופשיים מהקרקע. לקלוט שמדענים מספרים שהאנרגיה מהשמש מטעינה את האטמוספרה של כדור הארץ וזו מטעינה באמצעות ברקים את אדמתנו, תוביל את כולנו להבנה עמוקה של הקשר העמוק שלנו בין השמש לבריאותינו. יתכן ונוכל לחלוץ את נעליינו ולהגן על עצמנו מחמצון כל עוד אנו נשארים קשורים לקרקע.

פיתוח נורמה בריאה
אם קראתם עד לכאן והבנתם את חשיבות הויטמינים והמינירלים בחידוש וחיזוק מערכת ההגנה הראשונה של הגוף, נוגדי-חמצון, בטח הבנתם שגם תלוי אך ורק בכם לקחת אחראיות ולאכול על מנת לשמור על הבריאות, או במילים אחרות - למנוע מחלות.

אחת המקורות לויטמינים ומינירלים התומכים במערכת נוגדי-החמצון הינם אגוזים וזרעים. בכתבה שלי - יתרונות השריית דגנים, קטניות, אגוזים וזרעים - חשפתי את חשיבות השריית אגוזים וזרעים על מנת להסיר או לפחות להפחית את רמות הרעלנים שבאים איתם ושהטבע דאג לשלב אותם על מנת להגן על הזרע עד לנביטתו. אני אישית דואג למאגר יומיומי של אגוזי מלך, ברזיל, שקדים, זרעי חמניות ודלעת מושרים. כל לילה, הדבר האחרון שאני עושה לפני שאני שוכב במיטה לישון, אני מסדר לי קערה עם היחס המתאים לי של אגוזים וזרעים ומשרה עד הבוקר. ככה יוצא לי להתעורר למאגר טרי ואספקה לארוחת בוקר ושאר הנישנושים לאורך היום.

זה פשוט, רק צריך קערה, אגוזים וזרעים מועדפים, מים חמימים, מלח ולפחות 8 שעות השריה.

   

סיכום והביקורת שלי
ד"ר סטרנד דואג לגבות את מרבית הטענות שעליהם הוא מתבסס בסיפרו. הספר הוא ברמה בינונית לקורא, והפרקים והתיאורים אינם נסחפים למידע משעמם ותיאורתי. תהיו בטוחים שאתם צריכים ידע בסיסי בהבנת מושגים מסוימים, אבל ד"ר סטרנד מאוד מעוניין לתת לקורא הפשוט להיסחף עם הגילויים המדעיים הרבים, המקשרים את כל המחלות הניווניות לתת-תזונה. הנקודה שלו מועברת לקורא באופן יסודי ומובהק, כך שלא נוצר בלבול. אך עיקר השאיפה שלו היא לגרום לקורא לבטוח ולתמוך ברעיון של תוספי תזונה כדרך הטיפולית להבראה. אכן הוא צודק, תרפיה של כמה חודשים באמצעות תוספי תזונה היא מאין הצפת הגוף באבני הבניין שנהיו חסרים ברמות ניכרות ובטווח זמן ארוך. אך אין הוא כלל מתייחס לאפשרות שהחוסר התזונתי מגיע מהתזונה בשרשרת המזון. אדמתם של צמחי מאכל בגידול הקונבנציונאלי הוא נטול ערך תזונתי, ולכן הגוף שתלוי בזמינות אבני הבניין האלו מתנוון לאיטו עד שמופיע סימני ניוון. טיפלו באדמה, האדמה יטפל בכם.

מחבר הספר נראה כאילו היה מעוניין לקדם רעיון של תוספי תזונה, ולכן לא עניין אותו לספר יותר על פרוביוטיקה. המילה מופיעה פעמיים בספר בהתייחסות קצרה מידי וללא הסבר על מהותם לבריאות הגוף. למה לו לספר לקהל קוראיו שחיידקים פרוביוטים מעכלים את מזונם ומעלים את זמינותם הביולוגית של מינירלים וויטמינים שונים וחיוניים? האינטרס הכלכלי מתגלה לו יותר כשהוא מספר על תוספי התזונה מהחברה שהוא ממליץ עליה בסרטוני הסברה ה"חופשיים" שהוא נותן ביוטיוב. כמובן שהאדם צריך פרנסה, ולכן טקטיקה טובה לרופא הוא לכתוב ספר שאותו הוא יכול לתת למטופליו על מנת לקדם אותם לעולם שונה אך מאוד זהה  לתרופות הקונבנציונאליות. 

מה כל כך קשה להבין שממלכת הצומח הוא מאגר התרופות האולטמטיבי של הגוף הביולוגי. לא רק לאדם, לא רק לחיה, לא רק ליצור שבא לפנינו ולא לישות שתבוא אחרינו. אוכלי בשר? אם הצמח אינו מספק את אבני הבניין לחיה, כיצד אתם חושבים שהוא יכול לספק לכם את התזונה. המערכות ההגנה התת-אטומיות המולדות שלכם מתחלשות בזמן שאתם משתכרים מטעמי הגורמה שמומתק מפחמימות ריקות.

כשתגבר בכם הרצון להתקדם מעבר לשאיפה האשלייתי של חיים ארוכים אל השאיפה לחיות חיים איכותיים, כאן ועכשיו, תמצאו את עצמכם עובדי אדמה או הופכי ממשלות.

האחראיות שלך, לבריאות!

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה