יום חמישי, 17 במאי 2012

תחום משגשג: אֶפִּיגֶּנֶטִיקָה

גנים אינם קובעים את חיינו, והרי לכך כתבה על הביולוגיה החדשה.

אותי לימדו בשיעורי ביולוגיה שהדנ"א אינו משתנה, אחראי ליצירת חלבונים ובו הידע האינסופי לאיך כל תא נבנה ותפקידו בגוף. בשנת 2003 פרויקט גנום האדם סיים למפות את הגנום האנושי ומאז המשיכו לחקור את הדנ"א בתחומים שונים. המטרה הייתה להבין יותר את מבנה הגנים והאינטרקציה בינם, אך בתהליך המיפוי הם מצאו שהדנ"א מתפקד באופן שונה ממה שחשבו. אחת התחומים המאוד מעניינים בתחום הגנטיקה היא תחום אֶפִּיגֶּנֶטִיקָה (Epigenetics), והנה הגדרה לאפיגנטיקה מויקיפדיה:

אפיגנטיקה (אנגלית: Epigenetics) היא התחום בביולוגיה העוסק בשינוי הפנוטיפ על ידי משובים מהסביבה ומהעולם (כדוגמת דיאטה או לחץ נפשי). גם אם שינויים מהותיים אלו נדמים לשינויים גנטיים, למעשה, באפיגנטיקה כלל אין שינוי של ה-DNA, אלא רק עיצוב ביטוים של גנים מסוימים, החלשה ו/או חיזוק של אחרים, וכדומה.
המון מהתפיסה המודרנית (הציבורית) היא שהגנים קובעים את מי שאנחנו ואין לנו כל שליטה בעניין. אך מחקרים וחוקרים בתחום אפיגנטיקה מצביעים על כך שאנחנו לא תלויים בדנ"א שלנו אלא ישנה אינטרקציה דו צדדית. מוסכם שהדנ"א הוא המידע לבניית חלבונים, והוא עושה כך על ידי כלים אינטלגנטים בתוך גרעין התא (שם נשמרת המידע הגנטי) אשר בוחרים גן, מקודדים אותו לשליח רנ"א (mRNA) שיוצא מהתא ומגיע לרִיבּוֹזוֹם שאחראי לסינטזת החלבון.

הנה אנמציה הממחישה את הדוגמה המרכזית בביולוגיה על סדרת הפעולות ליצירת חלבון. אני ממליץ מאוד לצפות, אולי למידה ויזואלית תקל על הנושא הזה. זה מגיע בשני חלקים, אנמציה מרהיבה והיסטורית!
 
הרעיון המרכזי שהתחום חושף הוא שמידע זורם בשני כיוונים, מהחלבון לדנ"א ומהדנ"א לחלבון, מה שסותר את הדוגמה המרכזית בביולוגיה. גנים מסוגלים לעבור למצב פעיל או להיכבות על ידי אותות מהסביבה. גנים משנים את התנהגותם כתגובה לגירוי מהסביבה, גם כתגובה למה שקורה מחוץ לתא ואפילו מחוץ לגוף.

ד"ר ברוס ליפטון, ידוע בקהילה הבינלאומית כמדען שגישר בין המדע לרוח, שבסיס מחקרו היה שיבוט תאי שריר במטרה להבין את מנגנון השליטה שסיפק לביטוי הפתולוגי של התא. אחרי שנים של מחקר הוא החל להבין שהאמונות המדעיות שלנו אינם נכונים כלל ושרוב המהפכה המדעית נמצאת בחזית המובילה של מחקרים. הוא הופיע בראיונות בטלוויזיה על מנת לקדם את חילחול הידע לציבור הרחב וניתן לצפות בהרצאות שלו באינטרנט המסבירות את התגליות המהפכניות בביולוגיה, למשל ההרצאה הזאת:

Bruce Lipton - The New Biology - Where Mind and Matter Meet 1of 2 - YOUTUBE

על פי מחקרו, הגנים המרכיבים את הדנ"א אינם שולטים על ההתבטאות הפיזית שלנו, אלא גירויים חיצוניים. הוא מסביר שהאמונה של הרפואה המודרנית (מה שמקובל בציבור ונלמד לאורך הדורות) מבוססת על המכניקה הקלאסית של ניוטון, שמגדירה את היקום כמשהו פיזי ושניתן למדוד גופים גדולים ולחזות אפקט כלשהו. אך ב-1925 היה מהפכה כשאלברט איינשטיין הביא לקפיצה במדע לעידן מכניקת קוונטים (Quantum Mechanics). הגדרת היקום על ידי מכניקת קווטנים סיפקה למדענים את הכלי המתמטי להבין את העולם המזערי של האטומים והתנהגותם. עכשיו, 87 שנים מאוחר יותר, ישנם תגליות מדהימות שמאפשרות התקדמות חסרת תקדים אך הרפואה ה"מודרנית" מדלגת לה מאחור והציבור בעקבותיו. 

על מנת להבין מעט את עולם הקוונטים, צפו בסרטון הסברה הבא: Dr Quantum - Double Slit Experiment

ד"ר ברוס לפיטון לוקח את העיניין צעד רחוק יותר ומסביר לאילו גירויים חיצוניים הוא מתכוון. הוא מסביר שגרעין התא הוא בעצם איבר הרבייה של התא ששם נמצא כל המידע התורשתי על מנת ליצר חיים חדשים, אך לכל תא ותא יש מודעות והיא איננה נמצאת בתוך הגרעין. בנוסף, הודגם ברמות הגבוהות בביולוגיה שכשמוציאים את גרעין התא מחוץ לתא, התא יכול להמשיך לתפקד אפילו למשך חודשיים. תפקידו של גרעין התא הוא להחזיק את הידע הגנטי לכל פעולות החיים של התא אך מעטפת התא היא בעצם היכן ששוכנת מודעות התא. כל אינטרקציה של הסביבה מחוץ לתא מספקת גירויים חשמליים לשינוי פנימי, כך שבעת מצוקה סביבתית התא מסוגל לקלוט שעליו לשנות את גישתו לרמות המזון הזמינות ולהפך. באותו הרצאה מראה ברוס ליפטון סרטונים קצרים של תאים המתפקדים כקהילות על ידי חיבור חשמלי בינם (ראה נקודת זמן בסרטון 0:52:00). אני יודע, פשוט מדהים!

הוא אף מרחיק לכת ומסביר שלנו, מודעות האדם השוכנת בתוך גוף מורכב כל כך, הגירויים החיצוניים שמפעילים שינויים ברמות כל כך מזעריות נובעים מהרגשות והמחשבות שלנו. כלומר, אלו הם הכלים שלנו לתקשורת עם הגוף, ועל כן יש לנו אחראיות ושליטה על התבטאויות הגנטיות שלנו. על פי דבריו, תפיסת המציאות שלנו היא הקובעת את אורך חיינו הפיזי, אך הוא מעמיק בנושא ואומר שקיימת בעיה בהגדרה, מפני שקיימות תפיסות שגויות ולכן ה"אמונות" שלנו יוצרות את הגירויים הללו.

בתחום האפיגנטיקה ישנם חוקרים רבים שניתן לחקור עליהם, וכולם מציעים לאותו כיוון, השליטה בבריאות שלנו היא בידינו. זה אמנם קונספירציה לשאר שישנם אנשים חמדנים ורשעים בממשלות, שכל מטרתם היא לשמור על בורות הציבור, אך למזלכם ישנם מומחים וחובבנים שהנאה בחייהם היא לחנך את הציבור. מספיק להבין ששמירת אמונה שגויה תצור מציאות, אם תרצו להמשיך ולהאמין שקיימות מחלות תורשתיות, זהו בחירתכם. אך לאור הידע המדעי שנגיש לכולם, ולאור הידע העתיק שתרבויות מלמדות, הרגש והמחשבה הן כלים לעיצוב חיינו.

תצאו, תשתפו, ובעיקר תאהבו את השיחרור מעבדות. הגנים תמיד יהיו בתוכנו וישרתו אותנו בדרכנו לבטא את הייחוד שלנו. עצמו את העיניים, קחו כמה נשימות עמוקות, מיקדו את המודעות לגופכם מרגל עד ראש והכירו בכך שמדיטציה היא הכלי שלכם לאיזון המחשבות ובעיקר הרגשות.




רשימת מקורות



אתר של כל האנימציות של דרו ברי

6 תגובות:

  1. אתה צודק בהחלט!
    אבל הגנים הפעילים שלנו לא מושפעים רק מסביבתנו אלא גם מסביבתה של אימנו בזמן שהיינו בבטנה.
    הנה דוגמה: אחד ההסברים למגפת ההשמנה בארה''ב הוא - תזונתן של לא מעט מהנשים בהריון בארה''ב היא תזונה לקויה - אוכל עתיר קלוריות אך דל מאוד בחומרים מזינים. אם האם ניזונה בעיקר ממזון מהיר בשבועות הראשונים להריונה, העובר מקבל את המסר שהוא עתיד להיוולד בסביבה שהתנאים בה קשים והוא עתיד לסבול ממחסור חמור בויטמינים ובמנירלים. לכן - התינוק יוולד קטן כך שיזדקק לפחות מזון בשביל לשרוד!
    כאשר תינוק כזה, עם פנוטיפ חסכני נולד לפני 10,000 שנה בתקופה של רעב יחסי, זה עזר לו לשרוד. אבל כאשר תינוק כזה נולד במאה העשרים ואחת - אז התשובה כבר ידועה לכולנו...

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מציג נקודות טובות.
      אני רואה מה אתה אומר, אך ארצה להוסיף, שאחרי הלידה התינוק ימשיך לפעול על פי התוכנית המקורית שהופעלה מהגירויים הסבבתיים לפני לידתו, עד שהוא יגיע לגיל בו הוא מסוגל להפעיל את המוח העליון שלו ולבחור להגיב לאינסטניקט הבנוי בתוכו בצורה חדשה, ובכך לתכנת את הגנים שלו לאפשר גישה לפנוטיפים שונים. ילדינו נשארים בחסות התוכנית שהוטבעה בהם עד שהם יכולים לחשוב לעצמם ולבחור שביל חדש.

      מחק
    2. זה כל הקטע, אמנם אנחנו חיות תוצר האבולוציה, אבל יש בנו שוני מכל החיות - אנחנו חכמים!
      אנחנו יכלים לשנות את הכל, לעשות הכל, כל עוד יש שיתוף פעולה כלל עולמי - אבל זה לא כזה פשוט. אני חייב לאמר לך אבל, כלל העולם לא מעוניין לשנות את תזונתו - הרי כולם יודעים שמה שהם אוכלים לא בסדר, ומיעוט עושה עם זה משהו. ולדעתי - אי אפשר לצפות מכל העולם לעבור לחיות איך שאתה מציג - נורא יקר לקנות אורגני בימינו לדוגמה, בטח להאכיל ככה משפחה שלמה.
      חוץ מזה, למדינות רבות, בטח ובטח שלישראל - אין לה סיבה להשקיע יותר מדי בתזונה - יש לישראל ''מספיק'' על הראש.

      מחק
    3. אני מסכים שמאוד קשה לשנות את התבנית הקיימת ברמה המדינית, כי הפוליטיקה מונעת על ידי תעשיית הרווחים, הכוללת בה את תעשיית החקלאות והתרופות הפופולרית (שרק פופולרית עקב פירסומה על ידי הטלוויזיה).

      על מנת לשנות את עולמנו, צריך לבנות את המושג בהדרגה - מקנה המידה הקטן לגדול.
      כשעבדתי בעבודתי הראשונה בארה"ב, עם ארגון ללא מטרת רווחים בשם "סביבת קליפורניה" (Environment California) הייתי צריך לעבור מדלת לדלת ולבקש תרומות לארגון שרצה להחרים שקיות פלסטיק בקליפורניה. לפני כ-6 שנים ניסו להחרים את שקיות הפלסטיק ברמה המדינית על ידי הצעת חוק, אך התאגידים הצליחו לבלום את הצעת החוק. הארגון החליט שצריך לשנות אסטרטגיה ולהעביר את הצעת החוק בקהילות ומחוזות קטנים לאורך קליפורניה. הם העלו את הצעת החוק בערים והצליחו להעביר אותו. החוקה עברה באזורים נרחבים בקליפורניה, עד שנותר רק עיר אחת שטרם העבירה את החוקה, אך גם היא תעביר בסופו של דבר. ככה קורה שהאנשים הצליחו לשנות את הסביבה, בצעדים קטנים. אך כל צעד חשוב ומוסיף לשינוי משמעותי.

      אני לא מחפש שכל העולם יעבור ויחייה כפי שאני מציג. אני מחפש לעבוד בקנה מידה קטן, וזה מתחיל בי. אני זה שרוצה לחיות כפי שאני רוצה, אז אני לוקח את הצעדים על מנת להחכים ולבנות כישורים שיעזרו לי לחיות בהרמוניה עם הסביבה. אני זה שצועד על השביל ואינני מעוניין להתבונן בחצרו של מישהו אחר ולשפוט אותו. זה בזבוז זמן וזה מאכיל את האגו. אני מעוניין רק בהשכלתי, אך על הדרך יצירותיי חשופים לקהל, וכל אחד יכול לקחת את מה שנוגע להם בלב ולהמשיך איתו לקנה מידה חדש.

      בישראל תוכל למצוא קהילות אשר משגשגות על מזון אורגני. התבנית האורגנית שנבחרה למדפי החנויות היא תבנית יקרה, אך התבנית האורגנית שקיימת מאחורי הקלעים היא מונעת על ידי חקלאים ואנשים סביבתיים, אשר מעוניינים להשיג את המזון האורגני בלי לוותר על הסטנדרטים. אנשים כאלו משקיעים את כספם באיכות המזון ולא בכמות. אנשים כאלו מבינים שקניית מזון קונבנציונלי, אפילו שהוא זול יותר, יוביל להשקעת כספים בתרופות קונבנציונליות, כי ככה זה מונע. מזון זול הוא מזון דל תזונה, המניע את הצורך לצרוך גם תרופות, כי המחסור התזונתי מתחיל להופיע כתופעות בגוף. אדם הניזון על תזונה אורגנית, טרייה ועונתית, משיג מספיק תזונה ממזונו, כך שהוא לא צריך להוציא כספים על תרופות, מפני שהמזון שהוא אכל הוא תרופתו!

      הפרספקטיבה שלישראל יש "מספיק" על הראש קיימת בראשן של אנשים שאוהבים לשחק אותה "קרבן", כי לרוב הם לעולם לא נפתחו לאפשרויות אחרות, לא פיתחו אסטרטגיה חדשה ואורח חיים בר-קימא. קל לחשוב כך, כי זה מסלק את האחראיות לבחור את אורח החיים שאנו רוצים לחוות, ואלו שלא לוקחים אחראיות על תזונתם, נותנים את הכוח לתעשיות ולמדיניות הנוגדת את אמונותם.

      ישנם מספיק קהילות בישראל המעוניינות להגדיל את המשק האורגני. מה שעומד בדרכם הוא חוסר השכלתם של הצרכנים, אלו עם הכסף ויכולים להשקיע כמה שקלים נוספים על תזונה גבוהה, במקום לחסוך בשביל תרופות קונבנציונלית.

      מחק
  2. תודה על התשובה. נהניתי לקרוא!
    לצערי אני לא ממש מכיר קהילות בישראל החיות על מזון אורגני. אשמח אם תכיר לי כמה.
    אבל אני חייב לשתף אותך שכבר התחלתי לגדל צמחי תבלין לבד במרפסת :) הכל מתחיל מקטן כמו שאתה אומר...
    ''אלו עם הכסף'' הם בודדים בישראל, כמו שאתה יודע, לרבים קשה לסגור את החודש ולכן צריך להתפשר בחלק מהמקרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. כן, יש בפייסבוק קבוצות שאיתם אתה יכול לארגן רכישה של מזון אורגני.
      למשל הקבוצה הזו >>> https://www.facebook.com/groups/248306452035421/

      הנה קישור לקואופרטיב אורגני דרום תל אביב >>> https://www.facebook.com/cooptlv?fref=ts
      תמיד תוכל ליצור קשר איתם ולברר על קבוצות אחרות. אנשים מושכלים ומקושרים.

      אני שמח לשמוע שהתחלת לגדל צמחי תבלין. לאט לאט תפתח לגדל עוד דברים ולראות כיצד הטבע מספק את תבואתו. :)

      מחק