יום חמישי, 24 במאי 2012

ממתיק ממולץ וממתיק מזיק

הטעם המשובח ואף ממכר של סוכר פיתח ענף חקלאות במימדים עצומים, שמטרותו הייתה לספק לכולם את המתיקות שהם מחפשים בחיים. הפיכת הסוכר לבר השגה בכל מטבח ומאפיה אפשרה לשנות לטובה את טעם המזון, או לפחות הטעם טשטש את טעמו המקורי של המזון ומסתבר שגם את חושינו. כיום הענף משגשג אבל המדע חשף את נזקי הסוכר לגוף ומאיים על צניחת הרווחים שלה.

ישנם ממתיקים רבים ואם רפרפתם מידי פעם ברשימות המרכיבים על גבי האריזות בטח נתקלתם במילים שלא אומרים לכם דבר, ובעצם רק השכלה כימית פשוטה הייתה מאפשרת לכם לבצע בחירה אחראית מתוך ידע והבנה שמה שאתם אוטוטו שמים בפיכם וחושפים את חיי כל תא ותא במערכות גופכם לסביבה מלאה ברעלים.

נתחיל בממתיק מזיק: צמח האגבה
הוא גדל בדרום אמריקה והזן המקובל (Agave tequilana) נועד לדבר אחד, יצירת טקילה. אך האדם מצא גם דרך למצוץ מהצמח הזה את נוזלו כדי ליצור ממתיק כמו סירופ מייפל. מפרסמים אותו כממתיק בריא, שאינו מעלה את האינדקס הגליקמי (רמת תגובת הגוף להימצאות סוכר גלוקוז בזרם הדם), ככה שהוא אינו משמין. מקור אחד מספק 92% פרוקטוז ביחס ל-8% גלוקוז, ומקור אחר מספק 56% פרוקטוז ביחס ל-20% גלוקוז. סירופ האגבה מופק בתהליך של חימום הסוכר המורכב (דו-סוכר) על מנת לפרקו לסוכרים פשוטים, ככה שכל סירופ אגבה נע בין 56% פרוקטוז ל-90% גלוקוז.

אם קראתם את מאמרי על נזקי הסוכר, ידוע שהסוכר הזה אינו מעלה את רמת האינסולין בדם מפני שהאינסולין רק מגיב להימצאות סוכר החיים (גלוקוז) בדם. הכבד, שתפקידו לנקות את הדם, מקבל 100% מכמות הסוכר הקטלני הזה, מה שמכביד על הכבד ויוצר שרשרת של כשלים תוך גופיים. מה עוד, הצורה היחידה שבה מולקולת סוכר איננה קטלנית לדופן התאים ולכלי הדם היא כשהיא אגורה בתוך הגוף, כלומר בתור שומן.

ממתיק מומלץ: צמח הסטיביה
נפוץ בדרום ומרכז אמריקה, סטיביה רבאודיאנה (Stevia rebaudiana), מגודל לשם מיצוי חומרי המתקה המצויים בעליו. מין זה של סטיביה כולל מספר חומרי המתקה סטיביולים, בעלי עוצמת המתקה הנעה מפי 100 ועד פי 300 מסוכרוז (סוכר שולחן). למיצוי עלי סטיביה השפעה זניחה על רמת הגלוקוז בדם של אדם הצורך את החומר, ועל כן נחשב כממתיק נטול קלוריות.
מתיקותו של הסטיביה היא כמו של סוכר קנים, וכמו כל מוצר נמדדת איכותו בשיטת מיצוי הצמח. יש הטוענים שלמיצוי הסטיביה יש טעם לוואי מתכתי, אבל סביר להניח שזה תוצר לוואי של תהליך הכנת המוצר, מפני שאם תאכלו עלה טרי בשלמותו לא תבחינו בטעם הלוואי. הממתיק יציב עד 198 מעלות צלסיוס ולכן ניתן לאפות איתו ללא חשש.

אני באופן כללי נמנע מלהמתיק את הקפה, התה והאוכל שלי ורק בגלל שלדעתי החוויה המלאה של המזון הוא באהבתו כפי שהוא. עכשיו שאני יודע עד כמה סוכר יכול לפגוע בי יש לי יותר מתירוץ אלא סיבה מעולה להרחיק אותו מהפה שלי. כמובן שיש עוד ממתיקים אחרים, למשל סוכרלוז ואספרטיים שאינם טבעיים, אינם בריאים אך התחלחלו לתוך המון מוצרים. עליהם בפעם הבאה.

האחראיות שלך, לבריאות!

רשימת מקורות
Agave nectar - Wikipedia
Making tequila, harvesting a blue agave plant in Mexico - YOUTUBE
The process of Tequila - YOUTUBE

סטיביה - ויקיפדיה
Stevia & Steviol Glycosides - healthsweet.com
How to Make Your Own Pure Stevia and Liquid Stevia  - YOUTUBE

Stevia: The 'Holy Grail' of Sweeteners? - Dr. Mercola Website

קישור ל-תְּנָיַת פְּטוֹר (Disclaimer)

2 תגובות:

  1. מה דעתך על הממתיקים - סוכר ענבים (שזה דקסטרוז - סוכר שונה, שלא מזיק כמו פרוקטוז) וסוכר קוקוס (נראה לי הפתרון הטוב ביותר לסוכר)?

    השבמחק
    תשובות
    1. לדעתי, סוכר נא (RAW) הוא הכי טוב. זאת מכיוון שכל המינרלים והויטמינים שהצמח זקוק להם על מנת להשתמש בסוכר בצורה אחראית ומשלימה עדיין נמצאים בתוכו. סוכר מזוקק, בין אם זה דקסטרוז או פרוקטוז, יכביד על מערכות הגוף ויפגע בערך הגבה.

      בין אם זה סוכר קוקוס או ענבים, מדובר פה בפחמימה פשוטה שנותנת אך ורק אנרגיה וחום. הויטמינים והמינרלים נחשבים לפקטורים ומרכיבים "בוני גוף" ו-"מתקני גוף". פקטורים אלו מסוגלים לטפל בסוכר ולמזער נזק ביוכימי.

      מחק