יום רביעי, 17 ביוני 2015

הבנת חשיבות מדד pH ותופעת בריחת סידן


החיים התחילו בים, וכמו כן, כל דבר חי מכיל מים ופועל במרחב מימי. ניתן לצפות במרחב מימי בתוך התא ומרחב מימי העוטף את התא. המולקולה השפוטה של מים - שני מימנים המקושרים לחמצן - היא המרחב והמשטח המישורי המספק לעולם המולקולרי והביולוגי לנוע ולבצע פעולות חיים. אינזמי עיכול אינם יכולים לגשת ולבצע את כריית חומרי הגלם ללא מרחב מימי המספק להם מרווח תנוע להובלת החומרים המזינים אל תאי הספיגה, וכמו כן, זרם הדם הינו 90% מים, מפני שהמים מאפשרים לחומרים המזינים לשוט על נהר החיים ולהזין את התאים המיובשים, תוך כדי הסרת פסולת והובלתה לכבד. 

למה חשוב לפתח הערכה למים? נחקור את חשיבותו של המים והשפעת חומרים על מדדו החומצי. נבחן גם את הסיבה להיווצרות משקעות סידן ובריחת סידן מהגוף, וכמו כן, אילו מזונות יכולות להחזיר את בריאות הגוף לתבנית המקורית.


מהו ערך הגבה (pH)

ערך הֲגָבָה או פּוֹטֶנְצְיָאל מֵימָן (Potential Hydrogen - pH) הוא מדד לחומציות מימית. 
על המדד הזה ניתן לצפות בשלושה מצבים שונים:
  1. ערך חֻמְצִי (Acidic), שהינו כל מדד מתחת לספרה 7;
  2. ערך בסיסי או אַלְקָלִי (Alkaline), שהינו כל מדד מעל לספרה 7;
  3. וערך נֵיטְרָלִי, שהינה תמיסה הנופלת ישר על הספרה 7.
בכימיה, מים בטהירותו הינו נֵיטְרָלִי. הוא החומר העיקרי של כל תמיסה נוזלית, ולכן מוצאים אותו על מדד ה-pH כמספר 7. לכן, אם תמדדו את ערך הגבה של מים טהורים בתוך כוס, המדד יתן לכם אינדיקציה לרמת טהירותו. אם המדד מציג ערך חומצי או אלקלי, יתכן ובתוך נפח המים קיים חומר מולקולרי בריכוז המספיק להניע את ערך הגבה לכיוון החומצי או האלקלי.


ניתן אף לשחק עם התמיסה ולהוסיף חומר חומצי או אלקלי. אם תוסיפו חומר חומצי למים טהורים, למשל תה, קפה, בירה, חומץ או מיצי קיבה, מדד ה-pH יציג ערך חומצי ברמות שונות. יתכן ואם רק תוסיפו קפאין, החומר החומצי בקפה, אל תוך מים טהורים, התמיסה תקבל רמת חומציות כתלות בריכוזיות של הקפאין. יהיה הבדל גדול בין אם שמתם כפית של קפה לבין שלושה כפיות קפה בנפח מימית דומה. במצב של שלושה כפיות קפה, ריכוזיות הקפאין גבוהה, והיא שמשפיעה על הערך הגבה בתוך התמיסה. יתכן והערך יהיה פי שלוש יותר חומצית מאשר החומציות שתקבלו מכפית בודדה.

אם תרצו להפוך את רמת החומציות ולהעלותו לרמה בסיסית ואלקלי, תוכלו להוסיף מים טהורים על מנת לדלל את ריכוזיות החומר החומצי, או תוכלו להוסיף חומר אלקלי, על מנת להשפיע על ערך הגבה בתמיסה ללא הוספת מים. חומרים שבטבעם תכונה אלקלי הינם: מי ים, דשן, אקונומיקה, אך גם יסודות אלקליים כמו סִידָן, מַגְנֶזְיוּם, נַתְרָן ואַשְׁלְגָּן.

הסביבה הביולוגית

בגוף הביולוגי, לפחות האנושית, ניתן למצוא ערכים שונים באזורים שונים בגוף. לעור מדד מסוים, לשער, לפה ולזרם הדם. אפילו לתאים יש עדיפות, וכשהסביבה נהיית חומצית מידי או בסיסית מידי, התאים שלנו סובלים ומאטים את תפקודם, מפני שלא נוח להם להתקיים בסביבה לא ידודתית מבחינה כימית. 

זרם הדם

נמדד ערך הגבה של זרם הדם ונמצא שהגוף נהנה מערך ספציפי של 7.35 - מעט אלקלי. זרם הדם הינו חשוב ביותר, מכיוון שהוא נהר החיים המאפשר הובלת חומרים מזינים לכל התאים בגוף. באותו הזמן, הנהר אוסף פסולת מהתאים בדרך ומוביל את הפסולת לכבד על מנת להיפטר ממנו או למחזר אותו. ערך הגבה של נהר החיים מושפע מכל ארוחה שאנו אוכלים, מכל מיץ שאנו שותים, מריכוזיות החומרים באוויר שאנו נושמים, ומהחומרים שמגיעים במגע עם העור ונספגים דרכו אל זרם הדם.

מכיוון שזרם הדם חדיר ותמיסת המים מושפעת מריכוזיות החומרים שמתפשטים בנפחו, כל חומר שנכנס לפה ומגיע למעי בסופו של דבר מתעכל לצורה הזמינה לספיגה דרך מחסום מעי-הדם. אם למשל שתיתם פחית קולה, יקרה מצב שאינזמי העיכול יובילו את החומרים בתוך התמיסה הנוזלית אל תאי הספיגה, והחומרים יכנסו לתוך זרם הדם ואף ישפיעו על איזון ריכוזיות החומרים הקיימת. הגוף ירצה להחזיר את ערך הגבה של זרם הדם לערך הבטוח והנוח. על מנת לעשות זאת, הגוף ישתמש בחומרים הקיימים בסביבתו, חומרים עם השפעה אלקלי, ובכך למנוע לחץ ופציעה פנימית של כלי הדם ואיברי הגוף.

יכולת הגוף להתאים את עצמו לאופי החומר

תשוקת הגוף לשמירת איזון הסביבה הפנימית והחיצונית תגרום לו להגיב לכניסת כל חומר. יכולת להלשון לקלוט את טבעו של החומר, מספקת למוח מידע מדיוק בקשר לאופי החומר, ובתורו, המוח ישלח מסר לקיבה ולשאר מערכת העיכול. הקיבה תתאים את עצמה לאופי החומר ותפיק את מיציה בהתאמה, כך שהקיבה תוכל לעכל את החומר ולהימנע מביזבוז משאבים. אותו הדבר נצפה במעבר תכולת הקיבה לתוך מעי הדק; תכולת הקיבה חומצית מידי למעי הדק, ולכן מעי הדק מיצר ומפריש חומרים אלקליים (בִּיקַרְבּוֹנָט) על מנת לנטרל את חומציות המזון המעוכל (chyme). 

הגוף נצפה מווסת את ערך הגבה בכל פינה שאליו הוא יכול להגיע. ישנם אזורים בגוף שהתייבשו ברמה דרסיתית, כך שהנימים סגורים והתאים מתנוונים. מים מוכרחים להגיע לפינות האלו על מנת לחדש את הרכב הנוזלי ולדלל את החומציות. במקרה של תאי סרטן, הנהנים מסביבה חומצית (נטולת חמצן), כאשר מים נכנסים לאזור, הם יכולים להחזיר את הסביבה התאית לרמה בריאה, ובכך התאים נהיים בריאים. לכן, ניתן להגיד שסביבה נקייה גורמת לתאים להיות נקיים. וכמו כן, תא נקי הוא תא בריא, נכון?

תגובת הגוף למינון חומצי גבוהה (חַמֶּצֶת)

נגיד ואכלתם פרוסת לחם ועליה ממרח שוקולד השחר. מבחינת הרכב אבות המזון בארוחה הפשוטה, רמת הפחמימות גבוהה מאוד. אם ידעתם שכל פחמימה מתעכלת לצורתה הבסיסית - סוכר פשוט (כמו גלוקוז) - תוכלו להסיק מהרכב הארוחה, שחומרי הגלם, שעוד יגיעו למעי הדק לספיגה לתוך זרם הדם, להם אופי חומצי, ובכך השפעה חומצית על ערך הגבה של זרם הדם.

מכיוון שהאדם אינו מומחה בקריאת תסמינים והבנתם כסימנים לחוסר איזון של מערכות הגוף, האדם לא יקפוץ במהרה הישר לחומר שיאזן את ערך הגבה. במקום זאת, הגוף יצטרך להשתמש בחומרים מקומיים בתוך סביבתו, כי החומר לא מתכוון להופיע מבחוץ. במקרה של ריכוזיות גבוהה של חומציות בתוך זרם הדם, הגוף יאשב מריקמותיו ומעצמותיו את היסודות האלקליים: סידן, מגנזיום, נתרן ואשלגן.

אינסולין משתחרר ברמות גבוהות על מנת לפתוח את התאים לכניסת הסוכר, אך סידן נשאב מהעצמות על מנת לנטרל את רמת החומציות ולמנוע הרס רקמות מריכוזיות חומצית גבוהה מידי. חַמֶּצֶת (Acidosis) היא חומציות יתר של הדם, והיא קורת כשערך הגבה של הדם נופלת מתחת ל-7.35. אם הגוף איננו מסוגל לווסת את ערך הגבה של הדם, קורה מצב של נזק רקמתי והתחלשות מערכות ההגנה המולקולרית של התאים.

מצידו השני של ערך הגבה, קיימת מצב של ריכוזיות אלקלית גבוהה מידי. בַּסֶּסֶת (Alkalosis) היא בסיסיות יתר בדם ובנוזלי הגוף. זה קורה כשערך הגבה עולה מעל 7.35, וכמו כן, שוב הגוף יפעיל מנגנונים לוויסות ערך הגבה בזרם הדם ולהחזירו לתחום הבטוח. בכל מקרה של חַמֶּצֶת או בַּסֶּסֶת, לגוף יש יסודות אלקליים או חומצים, שבאמצעותם הוא יכול לבלום את השינוי הדרסתי ולהחזירו אל התחום הבטוח.

הבעייתיות בפחמימות ריקות 
ויצירת משקעת סידן

פחמימה ריקה היא כמו פרוסת לחם או גביש סוכר מזוקק - אין בה קומץ של אינזמים או חומרים מזינים, האמורים לסייע לעיכול הסוכר. לכן הגוף מוצא את עצמו מוכרח לשאוב מינרלים וויטמינים מריקמות הגוף, על מנת שיוכל להישתמש בסוכר. יתכן ומים הינו המרחב בו הסוכר יכול לשוט, אך המינרלים והווטמינים הם המפתחות המתאימות בול על אזורים מסוימים במעטפת התא ומאפשרות את פתיחת השערים לכניסת החומרים המזינים.

סידן הינו אחד מן היסודות שהגוף מאחסן בתוך העצמות. למעשה, 99% מהסידן בגוף נמצא בעצמות, מה שמשאיר אחוז בודד של סידן הנמצא בריקמות. לסידן יש תפקידים חשובים, למשל שיחרור מעביר בין-עצבי וכיווץ שריר. סידן הינו יסוד אלקלי, והוא מסוגל להאט את פעילות התא, כשהתא חומצי מידי. ניתן לחשוב על סביבה חומצית כסביבה מהירה, וסביבה אלקלי כסביבה איטית. סידן ישתחרר לזרם הדם על מנת לנטרל את השפעת החומצה ולהאט את הפעילויות המהירות של התאים תחת ההשפעה החומצית. 

תפקיד ויטמין D

על מנת להיכנס לתוך התא, הסידן צריך את הויטמין שאחראי לפתיחת שערי התא - ויטמין D ובמיוחד קלציטריול (Calcitriol). הויטמין הזה הוא מסיס בשומן, ולכן צריך ליצר אותו על העור מקרני השמש או לצרוך אותו ממוצרים הגבוהים בשומן. מוצר דל בשומן לא יספק מספיק ויטמין D בצורתו הפעילה ביולוגית, וכל מוצר אחר ה"מעושר" בויטמין D (למשל דגני בוקר) גם כן לא יספג לתוך זרם הדם, רק בגלל שאין שומן בדגני בוקר. ויטמין מסיס בשומן, משמעו, שהויטמין מורכב עם שומן בתרכובת המולקולרית שלו. בכל אופן, הויטמין הזה נחוץ על מנת לאפשר לסידן להיות זמין לתא.

אך קורה דבר שהסידן איננו חוזר לעצמות, ובמקום זאת, הוא מצטבר בריקמות ויוצר משקע. משקעת סידן (Calcification) קורת בגלל מחסור בויטמין K2. יתכן ותוכלו לקרוא לויטמין D כשומר השער, אך לויטמין K2 תוכלו לקרוא לו "בקר תנועה", מפני שהוא אחראי לשליחת הסידן חזרה לעצמות.

היווצרות משקעות סידן בכלי הדם ובאברים נרחבים בגוף, כמו שריר הלב, בשלב מסוים נקרא אוֹסְטֵאוֹפּוֹרוֹזִיס (Osteoporosis) או בְּרִיחַת סִידָן. מצב בריאותי כזה נקבע כשנוצר פְּלָק סידן נרחב בכל הגוף - כשסידן נמצא באופן נרחב בכלי הדם ופחות בתוך העצמות. ישנה סיבה להופעת הסידן במקום שהוא לא אמור להיות, וזה מאוד קשור לתזונה ולבחירות מזון.

עקב החומציות הגבוהה והממושכת בגוף של אדם החיי תחת דיאטה חומצית (תעשייתית), קורה ששכיחות שבירת עצמות ועַשֶּׁשֶׁת עולה. זאת מכיוון שצפיפות הסידן בעצמות, כולל השיניים, מתדלדלת, עד לרמה בה העצם יכול להישבר. ניתן למצוא מידע רחב מהשפעת המזון המודרני על אוכלוסיות פרימיטיביות מספרו של רופא השיניים דוקטור ווסטון א. פרייס (Dr. Weston A. Price) בשם "תזונה ומחלות ניווניות" (Nutrition and Physical Degeneration). כל פעם שאדם תחת תזונתו הפרימטיבית נחשף למזון תעשייתי ומודרני, עולה שכיחות העששת ונפגעת כושר מערכת החיסונית. 

מקור לויטמין K2

בכל אופן, ויטמין K2 מופק על ידי חיידקים פרוביוטים בתוך המעיים. חיידקים אלו חיים לצידו של תאי העיכול והספיגה של מערכת העיכול, ולכן ניתן לקבל מהם מינון מזערי של הויטמין. במקרה של משקעי סידן נרחבים בגוף, יתכן ותרצו לגשת למקור עשיר יותר של ויטמין K2, למשל כל המזונות המותססים - כמו כרוב כבוש

אפשרות אחרת היא לקנות תוסף תזונה, אך כדאי לדעת שמקור הויטמין בתוסף התזונה קרוב לוודאי יבוא מהמזון המותסס עם הכמות הגבוהה ביותר של ויטמין K2 שאפשר למצוא כיום, וזה נאטו (Nattō) - תסיסת קטנית סויה, מאכל יפני מסורתי ופופלרי. חוץ מזה, ניתן למצוא את הויטמין בעשב חיטה (Wheatgrass), אך נאטו נחשב למקור עשיר פי 20 מכל מקור אחר.

איברים התומכים בדילול חומצי או אלקלי

לגוף יש מספר רב של איברים התומכים בבריאות זרם הדם. שני אברים, החשובים לשיחתנו, הינם הריאות והכליות.


כשזרם הדם עובר דרך הריאות, הן יכולות לשאוב חמצן ומימנים (לחות מהאוויר) ולהפריש פחמן דו-חצמני. למעשה, פחמן דו-חמצני ברמות גבוהות בדם יכול לגרום להעלאת רמת החומציות. זכרו, פחמן דו-חמצני הוא תוצר הלווי של תסיסת סוכרים על ידי התאים. אדם האוכל פחמימות חייב גם להיפטר מהפחמן, והריאות הן דרך אחת לשיחרור הלחץ בזרם הדם.


האיבר השני, הכליות, הן איבר המנקה את זרם הדם על ידי סינון חומרים. חומרים בריכוזיות גבוהה מידי נלקחים באופן פעיל על ידי מכונות מולקולריות בכליות, ונשלחים אל שַׁלְפּוּחִית הַשֶּׁתֶן. כך, אם ריכוזיות זרם הדם חומצית מידי, הכליות יעבדו על מנת לקלוט את החומר החומצי, ולדלל את ריכוזיותו מהדם בקצב שלא פוגע בבריאותו.

בכל מקרה, הגוף פועל בכיוונים שונים על מנת לווסת את ערך הגבה של זרם הדם.

סיכום

הגוף מווסת את ריכוזיות זרם הדם - נהר החיים - בכל פעם שהאינטלגנציה האנושית חושפת את האינטליגנציה הביולוגית לחומרים עם אופי מסוים. האדם, כמו כל חיות האדמה והאויר, מורכב מאוקינוס מימי. כל ישות ביולוגית מגיבה לסביבה המשתנה, ולה עדיפות לסביבה עם טווח pH מסוים.

אנו חיים בעולם בו גירוי ספציפי יוביל לתגובה ספציפית, על מנת לאזן את הסביבה. נשמע כמו חוק הקארמה. בכל אופן, טבעו של הרכב אבות המזון, וכמו כן גם הרכב המלחים והויטמנים, נקלטים על ידי מערכת העצבים והמוח. הם, בתורם, מוודאים שאברי מערכת העיכול מכינים את עצמם לקליטת אופי החומר, על מנת להפיק את המירב ממנו.

מסתבר שפחמימות ריקות, המגיעות ללא חומרים תומכים, מעלים את רמת החומציות בזרם הדם, וכתוצאה מכך, הגוף, ברצונו לשרוד, יזרז את שרפת הסוכרים ובאותו הזמן יציף את הגוף בחומרים אלקליים. יתכן ומנגנון הגנה שכזה, תחת תזונה תעשייתית, מובילה להויצרות משקעות סידן בכלי הדם ובאיברים, דבר שפוגע בכושר תפקודם.

עם תיקון בחירות המזון, האדם יכול להפוך את מצבו ולהחזיר את גופו למצבו המקורי, כפי שנברא להיות.

בסופו של דבר, תרצו לנקות את נהר החיים - זרם הדם - על מנת לעלות את תנאי החיים שלכם.

מחבר המאמר,
יואל ג'קובסון

2 תגובות:

  1. כתבה מדהימה, אני ממשיך ולומד ממך עוד ועוד. המשך כך!
    אך האם בתזונת הפליאו מותר לאכול עשב חיטה?

    השבמחק
    תשובות
    1. וואי, אני שמח שאתה חושב כך. דבריך מעודדים אותי להמשיך ולכתוב :)

      בדבר שאלתך.
      מפני שעשב חיטה במצבו הגולמי אינו מאכל אדם, כי צריך להפריד את הסיבים ולסחוט את המיץ, אני רואה בעשב חיטה כתרפיה. יתכן ויש בו רמות גבוהות של ויטמין קיי2, אך זה לא פרקטי לאנשים מסוימים שאין להם מכונה לסחיטת מיצים או מקור להשגת מיץ עשב חיטה. במקום זאת, העדפה היא למאכלים מותססים. למרות שכרוב כבוש איננו מקור גבוהה, אך קיימת בו ויטמין קיי2, ניתן לראות בו כמקור תחזוקה. הוא יתן את המעט שיש בו, אשר יתרום לגוף מספיק על מנת להטות ריקמות הקרובות למעי להתנקות ממשקעות סידן.

      בכל אופן, אני צפיתי שהמנעות מצריכת דגנים וסוכרים (פחמימות) מורידות את כמות החומצה בזרם הדם, כך שהגוף יכול לחזור למצבו הנורמלי ולהישאר כך למשך זמן רב יותר. החומצה בזרם הדם פוגעת בהרכבם של אינזימים וויטמינים. ויטמינים רבים בזרם הדם יגיבו בחומרה לערך הגבה חומצי מידי, ורק בגלל אורח החיים השב על עצמו (של 3 ארוחות וכולן חומציות מידי) יכול להיתפתח מחסור בויטמין קיי2. האינדיקציה למחוסר הינה משקעות הסידן.

      אני נהגתי לצרוך כף של כרוב כבוש כל בוקר למשך 3 שבועות. הגוף שלי הגיב מאוד טוב לכך. הכרוב הכבוש יכול לשמש כתרפיה לאורך זמן, ולעומתו, עשב החיטה, ביכולתו להציף את הגוף בחומרים מזינים חיוניים, יכול לשמש כתרפיה קצרה.

      מקווה שזה ענה על שאלתך.
      יואל ג'קובסון

      מחק