יום רביעי, 30 במאי 2012

למה משמשת העורלה?

מנהג בְּרִית מִילָה בעם היהודי הינו טקס כניסתו של הגבר לדת. המנהג מצווה על אברהם (בראשית י"ז; ט'-י"ד) שימול את עצמו ואת בני ביתו כאות ברית עם אלוהים. אבל האם מקורו של ברית המילה בעם היהודי? 

הוכחות ארכיאולוגיות מתארות תמונה ממבט אחר. למשל התמונה מימין לקוחה מקיברו של אנק-מהור (Ank-Mahor) בסקארה, השושלת השישית, טטי (בערך 2340 לפני הספירה). ההיסטוריון הֵרוֹדוֹטוֹס תיעד בכתביו שהמצרים מתרגלים את מנהג המילה לטובת היגיינה ומתוך העדפה להיות נקי מאשר להיות נאה או מושך. היוונים ראו את העורלה כסמל של גבריות ושלמות הגבר, כך שהם התנגדו להשחתת איבר המין. על פי סיפרו של דויד גולהר (David L. Gollaher) התרבות היהודית אימצה את מנהג ברית המילה מהתרבות המצרית, שהיתה מתקדמת יותר מבחינה אינלקטואלית וטכנית. במצרים ברית מילה היה נהוג כטקס חניכה, הפיכה של הצעיר למצב של גבריות ועל מנת לאשר להם כניסה לתורות מיסטיות קדושות. היהדות אימצה את המנהג דרך משה, שהוא עצמו לא נימול, אך דרש מתומכיו לעבור ברית מילה. למרות זאת בתרי"ג (613) מצוות של הדת יש איסור לבצע חתכים בבשר גופך ולהשאיר סימן כלשהו על הגוף (וַיִּקְרָא י"ט, פסוק כ"ח). 

אך האמת היא שהגוף האנושי הוא מבנה שהוגדר על פי הסתגלות גנטית של בני האדם לתפתחות אבולוציונית לאורך מליוני שנים. לכל איבר בגוף יש משמעות וזה כולל את העָרְלָה. בין עם זה לטובת "היגיינה" או טקס מסורתי ותרבותי, עצם העובדה שברית מילה נעשה על תינוק בין שמונה ימים היא כפיה ופגיעה בזכותו לבחירה חופשית. זהו ניתוח לכל דבר, רק במקרה של הסרת העורלה אי אפשר להחזיר את כמות העצבים שאמורים להיות לה, וזה כמו מילת הדגדגן... אין דרך חזרה. אם תקדישו מעט מזמנכם להבין את האנטומיה של הפין, במהרה יפקחו עיניכם להיתרונות של העורלה.

העורלה היא שכבה חיצונית של עור, שלה תפקידים שונים. בהרצאה של ד"ר פאול טינרי, שחקר במשך 30 שנה ויותר על ברית מילה והאנטומיה של העורלה, הוא חושף מידע מדעי ועדכני על חשיבותה של העורלה להנאת הגבר והאישה, יכולתה להגן על ראש הפין ותכונות נוספות. 

נתחיל בכך שעור העורלה הפנימי מפרישה ריר מרקמות ריר הנקראת סמגמה (Smegma - חֵלֶב העורלה, חֵלֶב הדגדגן) שלה תפקידים כמו סיכוך, שמירה על נקיון איברי המין ויצירת לחות מתחת לעורלה ועל ראש הפין. בריקמת ריר קיימים תאים שמפרישים אנטיגנים ולכן יש לה קשר למערכת החיסון ויכולה להגן מפני חיידקים.

בקצה העורלה יש סוג של רצועה/סרט שמטרתו למשוך את העורלה מעל לראש הפין ולמשוך את העורלה אחורה בעת זיקפה. לעורלה יש המון תאי עצב, שמקנים לה את הרגישות בהנאה, ובקצה העורלה יש קצות עצבים. אני אתאר לכם את חשיבות העצבים; תעבירו אצבע על הצד האחורי של היד ואז תעבירו אצבע על כף היד. מרגישים בהבדל? לכף היד רגישות גבוהה יותר בגלל הימצאות גבוהה של קצות עצבים. כך גם בעורלה ויש לה בערך 20,000 תאי עצב כאלה! מקרים בהם אנשים לא עברו ברית מילה, ורק בשנות הארבעים או החמישים לחייהם עברו, מספרים שיש ירידה דרסטית בתחושה המינית. [ראה כתבה]

בין היתר העורלה מקנה יכולת גלישה בעת קיום יחסי מין. הריר שמופרש מריקמה הרירית מספקת נוזל סיכוך טבעי והשכבה העבה והנעה של העורלה מאפשרת גלישה של הפין, לעומת שחיקה המתקבלת מהיובש של פין בלי עורלה. יש עדויות, אפילו אישיות, שלאחר זמן ממשוך במיטה האישה חשה אי נוחות. ירידה בהנאה היא לא רק אצל הגבר, אלא גם הנאתה של בת זוגו.

תגלית מעניינת היא הימצאותם של קולטנים אסטרוגנים (Estrogen Receptors) בעורלה [ראה מחקר]. השערה מתפתחת היא שמטרתם לגלות אותות כימיקלים מהנקבה על מנת לאפשר תפוקת זרע המותאם באופן אישית לפֶנוֹטִיפּ המסוים שלה. רעיון דומה לכך הוא כשהתינוק יונק המגע של הרוק בפיטמה יוצרת גירויים המתאימים את חלב האם לצרכיו התזונתיים של התינוק. אם חדש לכם שגם לגברים יש את הורמון האסטרוגן, אז כדאי לדעת שגם לנשים יש טסטוסטרון, אך התבטאות ההורמון ורמות יצירתה תלויה במין האדם.

בואו לא נשכח את בלוטות הזיעה האפוקרניות (Apocrine glands). הבלוטות האלו יוצרות פרמונים, אותם אותות בלתי נראות לעין שהטבע ברא על מנת ליצר משיכה אל בן/בת זוג מתאים. בבני אדם בלוטות אלה נמצאות בבית השכי, הרקמה מסביב לפיטמה (Areola) ואיברי המין.

רציתי להוסיף, שלפי הסרטון הסברה הזה (בדקה ה-7 לסרטון), ברית מילה באופן שבו עושים אותו כיום אינו דומה כלל לאיך שעשו בימי אברהם. בשיטת אברהם מפשילים את העורלה לבסיס ועם חיתוך קטן בשורש העורלה נגמר הסיפור. להבדיל שהיום הצורה המודרנית המקובלת הינה חיתוך והסרת כל העורלה ובדרך זו גורמים נזק בלתי הפיך למערכת העצבים ולטראומה מיותרת.

מה בעצם למדנו פה? האם עדיין נראה לכם שפיסת העור היא מיותרת? הדעה הרווחת היא שהסרת העורלה נועדה למנוע אוננות. אכן, לאחר שלמדנו את מרכיביו השונים של העורלה אנחנו נשארים פעורי פה בניסיון לתפוס את הטראומה שעברנו ואת ההחלטה הבורית שעשו הורינו למטרות דתיות. אם ההחלטה לכרות ברית עם אלוהים, אז יש אלטרנטיבה כמו "ברית שלום" שאיננה כרוכה בפגיעה. הרצון היחידי שיש לי הוא שתגיעו להחלטה הורית נבונה, מפני שזו החלטה שלכם שאתם מכפים על הבן שלכם. הוא פרי בשרכם אבל אל תעשו החלטות מתוך בורות שעלולות לפגוע באמונתו בכם כמי שאמור לשמור עליו מכל רע.

האחראיות שלך, לבריאות!


תגובה 1:

  1. Well the fact that the Egyptians were the original circumcision in history makes this practice - dramatic drum beat for maximizing the punch line - AVODAT ELILIM!
    and the crowd goes wild!

    השבמחק